Hejsan!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Trubbis

Hejsan!

Inlägg av Trubbis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Halloj!

Ny medlem sen ett par minuter och tänkte hälsa på alla som redan skriver och läser på forumet :)

Aldrig sett forumet innan idag, då jag gjorde en smärre upptäckt.

Rotade lite i ladan som står bakom huset, där står sen ett par år en gammal båtmotor! Röd och har en vit bred rand på motorkåpan, okänt märke troligtvis 50talare.

Släpade ut åbäket med trycktank och allt (otroligt nog hela slangar från trycktanken!) och skulle se om den startade. Drog runt den ett par varv och konstaterade att nog fan snurrar det, växlarna fungerar (fram, neutral och back) så iväg och blanda ihop ett par liter soppa! Det är en 2taktare så blandade drygt 2% olja i 5 liter och tankade trycktanken.

Drar ett par drag bara så hostar den till, blir glad som fan och chokar lite till och drar som en tok, efter en minut ungefär så går den jämt på halvfart, låter grymt bra!
Iväg och hämta en hink stor nog att sänka ner den i och starta igen! Sagt och gjort, efter en stund är den klar att startas i vatten, primar den lite lätt då trycket i tanken försvunnit, drar ett par gånger och så startar den igen.
Bubblar och skvätter som bara den men blir inte nämnvärt kallare, ska skruva upp den senare idag och se om impellern fungerar och att den verkligen får något vatten att kyla med.

Ska senare lägga upp lite bilder i båtmotortråden jag hittade hit genom, eftersom det inte står något namn på den hoppas jag att någon här ska kunna hjälpa mig med den delen :) All info om möjliga tillverkare uppskattas!

Oj vad mycket text det blev :P Får hoppas att ni orkar läsa :)

Lite info om mig då!
Jag bor i umeå, närmare bestämt västansjö. 17 år och kör moppe och hoj.
Har en mt5a från 92 och en honda nsr 125 från 92 den också.

Vet också vem rexxy är sedan tidigare från bla. mnf och hans hemsida :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och välkommen!

Alltid kul med nytt, ungt blod :lol:

Hoppas du kommer trivas! <!-- </EdIndex> --></div>
Trubbis

Inlägg av Trubbis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:Hej och välkommen!

Alltid kul med nytt, ungt blod :lol:

Hoppas du kommer trivas!
Tack så mycket :)

Tänkte gå ut med kameran nu och se om man får några bilder och kanske en film :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen!
Ang utombordare så har jag jobbat med dom en gång i tiden.
Om du provade dra igång på tårra land så eldade du upp impellern direkt. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Trubbis

Inlägg av Trubbis »

Conrad Engström skrev:Välkommen!
Ang utombordare så har jag jobbat med dom en gång i tiden.
Om du provade dra igång på tårra land så eldade du upp impellern direkt. :cry:
Jaså så illa?!

Fan också, var ju inge bra.. Ska skruva med den imorn när man inte blir lika uppäten :shock: Sjukt med flygfän ute såhär på kvällskvisten..

Men nu har jag tagit kort ivf! Lägger upp i båtmotortråden inom kort <!-- </EdIndex> --></div>
Hasse1

Inlägg av Hasse1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska ha en rejäl balja så vattennivån blir ganska högt upp på riggen annars kan du få problem med att den inte börjar pumpa vatten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej & Välkommen! Hoppas du kommer att trivas på vårt forum! :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Trubbis

Inlägg av Trubbis »

Hasse1 skrev:Du ska ha en rejäl balja så vattennivån blir ganska högt upp på riggen annars kan du få problem med att den inte börjar pumpa vatten.
Jajjemen, väl över intaget och en bra bit upp på riggen :)

Ungefär där vattennivån borde ligga när man har den på en båt skulle jag tro

Tack så mycket :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om burken, tunnan är för smal så får du in avgaser i vattenpumpen och missar kylningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Trubbis

Inlägg av Trubbis »

Conrad Engström skrev:Men om burken, tunnan är för smal så får du in avgaser i vattenpumpen och missar kylningen.
Jaha, okej.

Jag får se till att provköra den i sjön nästa gång då! :)

Har förövrigt hittat motornummerplåten! Det är en johnson från 1956! modell nr AD 12 men inget serienummer syns, verkar vara ommålad :? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt, det är evighetsmaskiner om man kör dom i vatten och har olja i soppan och växelhuset och inte använder dom till jordfräs. (jordfräs = kör på sten och grund) Dessutom skall propellern alltid vara lägre än cylindrarna, det rinner in vatten genom avgasportarna och sedan råstar cylindrar mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar