Monarpedprojekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Demmo

Monarpedprojekt

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är ganska ny på det här med mopedrenoveringar men efter att ha renoverat upp min 15års moped, en Puch Nevada -82, så fick jag blodad tand..

Efter ett tips från mormor hittade jag följande objekt bakom hennes grannes ladugård intill en hög med järnskrot på väg till tippen..

Rätta mig gärna om jag har fel men visst finns det väl hopp om det här objektet?

Skulle tro att det är en Monarped M24 -56 -57 eller?

Bild

Bild

/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hopp? ja visst min monarped var inte ens lika kompl. när ja köpte den
och har kostat på den 500kr saknas bensinkran,drev/kedja,wire,lampor

så hopp finns de :o

Har du tänkt ut någon motor blir de en nsu? <!-- </EdIndex> --></div>
Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det lutar väl åt NSU:n.. Sitter och spanar runt för fullt just nu.. :) Det finns ju några på tradera o blocket men man vet ju inget om skicket så det är lite lurigt..

/A <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör på.
Den är ju i ny skick.
Det som brukar vara klurigast att hitta är fälgar (iallafall att få folk att skicka). <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lycka till

Inte mycket jobb 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter positivt! :) Nu känner jag mig taggad att börja jakten på delar..:)
Så är det någon som har eller vet någon med lite prylar så får ni gärna höra av er..:)

/Anders <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Demmo skrev:Det låter positivt! :) Nu känner jag mig taggad att börja jakten på delar..:)
Så är det någon som har eller vet någon med lite prylar så får ni gärna höra av er..:)

/Anders
Skriv ner vad du söker.
Så håller jag koll efter det. <!-- </EdIndex> --></div>
Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jätte snällt! Ja än så länge har jag inte hittat så mycket så det är allt som saknas på bilden..:wink: Nä men till att börja med så är det ju motor, fälgar, handtag och sadel som är prio 1..

Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som vet om det ska vara någon dekal på tanken, det är så att det är en Maraton enligt emblemet:

Bild

I övrig tycker jag nämligen att dom verkar ha varit lite sparsammare vid lackeringen oxå..

På skärmarna har monarken tre ränder (vit, svart o blå)

Bild

medans min bara har två ränder (svart o vit)

Bild

Så därför tänkte jag att dom även kanske har sparat in på tankdekal eftersom jag inte ser några som helst spår av limrester eller liknande märken..

Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan nog sluta fundera på tankdekal, såg den här annonsen här på forumet:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1792&highlight=maraton&mforum=raketsport

Maraton var nog helt enkelt snåla med dekaler på den tiden.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nix, de hade också tankdekaler.
De såg ut så här på 60-talet.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åhå, tror du att det ska vara så på monarpeden oxå? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det, men den kan ha sett lite annorlunda ut eftersom din är av tidigare årsmodell.
Exakt denna dekal satt i alla fall på Maraton mopeder 1961. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Demmo

Inlägg av Demmo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, då får jakten på den eventuella dekalen helt enkelt fortgå..:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det gäller dekaler, kolla med Stigges Reklam i Järvsö, dom tillverkar även på beställning om det behövs, ägaren själv är veteranmopedist 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar