Påhängscykel

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
RoRRe

Påhängscykel

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har blivit ett litet projekt bland alla projekt som jag har dragit på mig.

Blev lite inspirerad av en cykelsida jag hittade, dom hade påhängscyklar.
Jag har aldrig sett sånna förut. Efter lite letande så hittade ja 2 skitcyklar (ifall det sket sig med ena så hade ja ju en till) för en billig peng och vips började de brainstormas :)

Och de blev ritningar den här gången. De va mycke roligare å hålla på å fundera och tänka i 3D-ritning. Testa de :)

Inspirationsbild från www.weeride.se :
Bild

Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Det blev en provtur ikväll (utan passagerare).
Måste fixa till bakre leden vid röret, cykeln svajade en aning. Ska borra nytt lite tajtare hål, korta distansen och försöka chimsa lite kanske..

Annars funkade de skitbra måste ja säga :)

Nu ska de bara finslipas lite och sen ska den väl målas. Förslaget från Jr är att den ska bli Ben10-grön, alla ni som har småbarn vet nog hur den kan se ut :) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd en kulled istället så slipper du shimsa å pula, tar du en M10 eller 12 så håller de. Finns på momentum bla. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo visst kan man använda en kulled. Men då kommer ju cykeln å vara ännu mera vippig i sidled. Inge bra med tanke på att det ska sitta ett barn på den, bättre å ha den så fast som det går...

Har jag den leden som jag har nu då går det bara svänga och och att den kan vika sig uppåt/neråt. Den bli ju mera stabil så. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provtur 2 gick mycket bättre.
Kortade av distansen lite och drog ihop det hårdare, sen gick den som en gud :)
Det blev nått varv runt kvarteret. Sen blev det isärtagning och våtslipning. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->RoRRe: Vet inte om du missuppfattade Tompa.
Du har byggt en hemmagjord kulled, som säkert fungerar, men som inte är lagrad ordentligt som en "riktig" kulled. Jag tror tyvärr att din led kommer att glappa upp ganska snart... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Missupfatta vet ja inte, men jag vill inte ha nån kulled eftersom då har den ju en "kula" som den kan vicka åt vilket håll den vill... Om jag lutar min cykel åt ena hållet så kan ju den andra cykeln luta lite åt det motsatt, eller? Och lutar jag inte min cykel då blir de ju hemskt mycke lutning på den bakre om den skulle lutas max åt ena hållet.
Visst måste de väl bli så, eller har jag tänkt galet?

Det funkar säkert med kulled oxå, men kanske om man e säkrare på att cykla...

Jag vill ha den fast men ändå svängbar...

Men tråden får leva ett tag, så får vi se vad som händer :)
[/quote] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul projekt! :D Man tappar ju inte bort barnet i stadstrafiken <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kul projekt! :D Man tappar ju inte bort barnet i stadstrafiken
Och så är man säker på att cykla i samma spår :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man måste dock lära barnet att han/hon måste trampa på rejält :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är som att åka canadensare, man skall sitta bak, då kan man pusta lite mellan varven. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är nu lackad å klar. De blir en jäkla skjuts när båda trampar. Är det platt så räcker det att han trampar :P
Ska nog byta till nån snyggare sadel och handtag...

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju inte en kulled det ska vara utan en drivknut, typ det som sitter på kardanaxeln/drivaxeln på en bil.
Men från en bil blir det säkert onödigt kraftigt och tungt (och dyrt), så kanske går det att hitta från nån "lättare" maskin som inte ska överföra några stora effekter?
Jag har funderat på ett sånt projekt i flera år, men det är väl först nu som barnen börjar bli stora nog att sitta bakom. Ska kolla skrotcontainern på tippen nästa gång...

Är det lagligt att sätta en sån efter moppen???
Det vore fränt med ett tvärstag och sen två påhängare brevid varandra, så man kan få med två barn! Fast det kanske blir riktigt kajko när man svänger och främre cykeln lutar, innercykeln dippar ner mot gatan och stackarn som sitter ytterst tittar i himlen... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ännu värre om du åker snävt i en högerkurva...... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja de lät som ett ganska avancerat projekt :) <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägger in lite nya bilder på kopplingen.
Men som sagt, den höll inte och ska göras om.
Den klarade av att åka rakt fram men efter en tur med kraftiga svängar (bara för att prova) så pallade den inte vridet.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar