problem med kicken

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Gurre

problem med kicken

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag håller på renovera en sachs motor, men jag får inte ihop detta med kicken. Jag fick tips att jag skulle lägga den i vänstra halvan

Bild

men det hjälper inte, så jag testade och släppa fjädren ur den spänngen den sitter fast med. då gick det att få ihop blocken, men då snurrar kicken med allt annat när man vrider på tex drev axeln.

Bild
Man ser att den trycker snett på axeln

Bild

vad är det för fel jag gör? ska fjädern sitta spänd som på bilden eller ska man ha den ur hakad?

Alla tips är välkomna :oops: :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den delen du ser ligger snett på bilden måste du få att centrera och hoppa över bussningskanten i vänstra blockhalvan, lite halvmarigt men det går.

Kickdrevet brukar jag ha liggande i andra halvan med alla axlar när jag monterar ihop det hela.

Ännu marigare är det att få schimsen att ligga kvar på drevet, men det löser jag med en liten fjädrande rörbit från utsidan av högra blockhalvan.

Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Gurre

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej ska försöka igen, hadde man varigt smart hade man ju låst kick axeln innan man tog isär motorn <!-- </EdIndex> --></div>
Gurre

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aj då saknades en sak på kick axeln så därför strular det som bara den

Bild

blir att hitta en annan

:( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din kick ser inte riktigt monterad ut.
Sätt i kickaxeln med opändfjäder i vänster blockhalva och lås fast den på utsidan med ex. svetstång, slangklammer eller vad du nu har hemma. Spänn därefter kickfjädern på kickaxeln, utgå från mellanläget för fjädern. Nu kommer det att gå att lägga ihop blockhalvorna och kicken funkar.
Förresten skaffa dig ett anslagsgummi till kicken. Inte bra för motorblocket..
Nr:7 på bild: http://www.raketsport.com/sachs_1961.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Gurre

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Din kick ser inte riktigt monterad ut.
Sätt i kickaxeln med opändfjäder i vänster blockhalva och lås fast den på utsidan med ex. svetstång, slangklammer eller vad du nu har hemma. Spänn därefter kickfjädern på kickaxeln, utgå från mellanläget för fjädern. Nu kommer det att gå att lägga ihop blockhalvorna och kicken funkar.
Förresten skaffa dig ett anslagsgummi till kicken. Inte bra för motorblocket..
Nr:7 på bild: http://www.raketsport.com/sachs_1961.htm
Nu vart det gensat lättare, tusen tack för hjälpen. Såg förutom gummit så saknade jag en bricka som ska ligga på axeln förmodligen därför en tand på axeln gått av. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan någon hjälpa mig lite. Jag hittade en kickmotor som jag har lite renoverat. Jag började och sätta ihop blockarna men märkte att någonting saknas av kickmekanismen. Hurudana är delarna 9,10,11 och 12 och kan man få tag dom någonstans?

http://img190.imageshack.us/img190/8530/14kickstart002.jpg
får inte bilden att funka.. <!-- </EdIndex> --></div>
Jake

Inlägg av Jake »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nån som har byggt en kickstart Sachs. Är detta delar 9,10, osv adapterdelar att bygga en kickstart från tramp? Part nummer 8 är det sista som jag har om man tittar bilden från höger.
Första kicken, och vet inte själv.

BILD, Kickstart 2-växlad
http://www.raketsport.com/sachs_1961.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du har gissat rätt. delarna nr 9 och upp är för att montera kick i trampmotor. det var nog billigast att göra alla block lika i början.
det var nog mycket lättare att göra ett 25 mm hål med precision, än ett 13 mm.
däremot fattas 2 distansbrickor som ska ligga mellan kickdrevet och höger blockhalva. ca 3 cm ytterdia med två raka sidor, på sprängskissen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har gjort om en tramp till kick. Det jag fick göra var att slipa ur blocket för kickdrevet samt gör ett nytt hål för fjäder som håller växeldreven. I övrigt var det bara att sätta i kickgrejerna samt sätta i bussning nr 9. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar