Tips & Förslag: Renovering av Crescent 1189.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
joseelsantos

Tips & Förslag: Renovering av Crescent 1189.

Inlägg av joseelsantos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Goddagens Raketsport.

Jag är en ny filur här på forumet och har nog tagit mig en rejäl skopa vatten över huvudet. Har alltid varit intresserad av mopeder, men mer att köra än att meka. Nu har det gått snart 15 år sedan jag övergav mopeden för en bil. Men nu är jag tillbaka! Har sedan länge en Compact 1248 i halvdant skick som stått i ett garage senaste 10 åren som jag tänker ge mig på efter min flakmoped. Nog om mig själv.

Har nyligen fått ärva en Crescent 1189 i ganska dåligt skick. Den fungerar att köra med, men det känns som att en del lager är slut och att saker och ting måste putsas upp ordentligt. (Bild kommer senare). Elen är dragen lite vilt fram å tillbaka, det saknas parkeringsbroms, handbroms, omkopplare etc etc. Den är dessutom (ganska snyggt gjord) modifierad med en pakethållare bak istället för bygeln.

Men det är en underbar moped, och jag vill få ordning på den.

Problemet är dock mig själv. Jag har ingen större erfarenhet av att meka annat än att på sin höjd rengöra en förgasare eller byta vajrar. Och när jag går in här och ser forumtrådar med folk som har tillgång till sandblästring, stora garage och duktiga svetsarkompisar och får till mopeder som är finare än nyskick, så blir jag rädd. Jag äger ingen svets, kan inte blästra har aldrig heller lackat något. Har aldrig kluvit en motor eller riktat sneda rör.

Så jag behöver uppmuntring eller en åthutning att lägga ner. Nåt av det, bara så jag kan ta ställning! <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och välkommen till forumet!

Du ska veta att alla har varit "barn i början", och det är inget att skämmas över.
Fördelen med att meka med mopeder är att det är relativt
lätt och inte så kostsamt, om man jämför med t.ex. dragracing. :wink:
Skämt åsido, så är ju dessa forum ett oerhört bra hjälpmedel när man stöter på problem vid sin renovering och det gör de flesta.

Så mitt råd till dig är: Sätt igång och renovera!

Ps skriv gärna i din profil varifrån du kommer, kanske finns hjälpsamma själar i din närhet här på forumet? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar