Kontrollera tändsystem
Kontrollera tändsystem
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har tändsystemet på zundappen dött igen.
jag har gnista på lillfingret men inte på tändstiftet.
(her in lillfingret i tändhatten och kickar)
vad kan felet vara? <!-- </EdIndex> --></div>
jag har gnista på lillfingret men inte på tändstiftet.
(her in lillfingret i tändhatten och kickar)
vad kan felet vara? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kondensatorn slut.- Då hoppar det mesta av gnistan mellan brytarspetsarna. För litet öppnjngsgap mellan brytarspetsarna. Brända kontaktytor på brytarspetsarna- kan i sin tur bero på en dåligt fungerande kondensator. Dålig tändspole. Eller överslag i tändkabeln. Kan även vara så att dödarkabeln till tändningslåset ligger sönderskavd mot gods nånstans,,,, Felen kan vara på mänga ställen
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad är ett rimligt pris för ett komplett begagnat system?
har även hört att om man monterar dessa kondensatorer skall det hålla bättre?
http://garage24.se/web/Moped/Reservdelar/Z%c3%bcndapp/Zundapp_El/Kondensator_typ_Bosch_(PASSAR_BOSCH_SYSTEM)-51818.aspx
eftersom denna är 10mm högre? <!-- </EdIndex> --></div>
har även hört att om man monterar dessa kondensatorer skall det hålla bättre?
http://garage24.se/web/Moped/Reservdelar/Z%c3%bcndapp/Zundapp_El/Kondensator_typ_Bosch_(PASSAR_BOSCH_SYSTEM)-51818.aspx
eftersom denna är 10mm högre? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Och ILO har ju medurs rotationsriktning? Ducati är ju för moturs. Fast en på 6:10 (www.2-takt.se) Hade ju en Ducati på sin ILO med DT cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
Inte en blekaste. Vad för typ av tändsystem sitter det där?ilogurra skrev:Tommy, tror du att det är typ samma prosedur på en ilo för att sätta på en sån fin tändning?
Och ILO har ju medurs rotationsriktning? Ducati är ju för moturs. Fast en på 6:10 (www.2-takt.se) Hade ju en Ducati på sin ILO med DT cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
Jaa det har han!
<!-- </EdIndex> --></div>
Det sitter stefa på ilo org, Yes det är medurs! Okej,Rexxy skrev:Inte en blekaste. Vad för typ av tändsystem sitter det där?
Och ILO har ju medurs rotationsriktning? Ducati är ju för moturs. Fast en på 6:10 (www.2-takt.se) Hade ju en Ducati på sin ILO med DT cylinder?
Jaa det har han!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har Ilo, har Bosch tändsystem med Noris? (medurs)...hade inte en aning om detta. Jag skulle ha nya brytare och kondensator(den passade) hade köpt Bosch´s brytare men icke sa nicke de passade inte alls.
En kompis hörde sig för på en veteranmarknad, och då fanns de visst Boschsystem med Noris eftersom Bosch köpte upp Noris?...hursom helst så kör jag med de gamla brytarna i tills jag får tag på Norisbrytare.
Köpte även en Bosch tändspole, den passade inte heller, men jag slipade ner/in den så det passar i tändplatta och mot svänghjul...så det går att modifiera om Boschgrejer till en viss del. Bytte sedan tändstift till ett som tål högre gradantal....så nu verkar de som jag har löst problem med stop eller hackig gång. <!-- </EdIndex> --></div>
En kompis hörde sig för på en veteranmarknad, och då fanns de visst Boschsystem med Noris eftersom Bosch köpte upp Noris?...hursom helst så kör jag med de gamla brytarna i tills jag får tag på Norisbrytare.
Köpte även en Bosch tändspole, den passade inte heller, men jag slipade ner/in den så det passar i tändplatta och mot svänghjul...så det går att modifiera om Boschgrejer till en viss del. Bytte sedan tändstift till ett som tål högre gradantal....så nu verkar de som jag har löst problem med stop eller hackig gång. <!-- </EdIndex> --></div>
-
vilka grejer behöver man för att bygga om , Bara tändplattan eller måste man ha cdiboxen med??
Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
HallåRexxy skrev:Priserna varierar stort!!! Jag köper dem som säljer som absolut billigast, och då har jag betalat 100kr för ett komplett tändsystem. Men det finns dem som ska ha runt 700kr för det...
Men runt 500kr är rimligt faktiskt.
vilka grejer behöver man för att bygga om , Bara tändplattan eller måste man ha cdiboxen med??
Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
-
Konan skiljer sig c:a 1-2 grader, och det lilla märks inte. Så svänghjulet passar "bolt on" på Sachs, Puch och Zündapp. Jag tar lite slippasta och slipar in, får sugpassning! <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Det går att köra Ducatisystemet baklänges, men vid högre var på motorn hinner det inte ladda upp spolen
Dessutom är konan annurlunda.
-
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en kanonbra beskrivning för den som vill bygga en egen provare för tändsystem:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html <!-- </EdIndex> --></div>