Sida 1 av 1
Kontrollera tändsystem
Postat: 14 aug 2010, 14:48
av Pet3r
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har tändsystemet på zundappen dött igen.
jag har gnista på lillfingret men inte på tändstiftet.
(her in lillfingret i tändhatten och kickar)
vad kan felet vara? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 16:16
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kondensatorn slut.- Då hoppar det mesta av gnistan mellan brytarspetsarna. För litet öppnjngsgap mellan brytarspetsarna. Brända kontaktytor på brytarspetsarna- kan i sin tur bero på en dåligt fungerande kondensator. Dålig tändspole. Eller överslag i tändkabeln. Kan även vara så att dödarkabeln till tändningslåset ligger sönderskavd mot gods nånstans,,,, Felen kan vara på mänga ställen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 17:55
av Pet3r
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blir så less på de tändsystemen.....
har hört att man kan modda ett ducati tändsystem för zundapp sachs å puch? någon som har en mall för hur man skall göra? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 20:28
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har gjort det på 2 sachsar. Svarva ner Ducati tändplattan c:a 2mm, och sen borra nya fästhål. Sen passar resten bolt on!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 21:17
av Pet3r
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad är ett rimligt pris för ett komplett begagnat system?
har även hört att om man monterar dessa kondensatorer skall det hålla bättre?
http://garage24.se/web/Moped/Reservdelar/Z%c3%bcndapp/Zundapp_El/Kondensator_typ_Bosch_(PASSAR_BOSCH_SYSTEM)-51818.aspx
eftersom denna är 10mm högre? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 23:00
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Priserna varierar stort!!! Jag köper dem som säljer som absolut billigast, och då har jag betalat 100kr för ett komplett tändsystem. Men det finns dem som ska ha runt 700kr för det...
Men runt 500kr är rimligt faktiskt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 23:30
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tommy, tror du att det är typ samma prosedur på en ilo för att sätta på en sån fin tändning?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 23:33
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Tommy, tror du att det är typ samma prosedur på en ilo för att sätta på en sån fin tändning?

Inte en blekaste. Vad för typ av tändsystem sitter det där?
Och ILO har ju medurs rotationsriktning? Ducati är ju för moturs. Fast en på 6:10 (
www.2-takt.se) Hade ju en Ducati på sin ILO med DT cylinder? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 aug 2010, 23:34
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Inte en blekaste. Vad för typ av tändsystem sitter det där?
Och ILO har ju medurs rotationsriktning? Ducati är ju för moturs. Fast en på 6:10 (
www.2-takt.se) Hade ju en Ducati på sin ILO med DT cylinder?
Det sitter stefa på ilo org, Yes det är medurs! Okej,
Jaa det har han!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 aug 2010, 11:35
av tole
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har Ilo, har Bosch tändsystem med Noris? (medurs)...hade inte en aning om detta. Jag skulle ha nya brytare och kondensator(den passade) hade köpt Bosch´s brytare men icke sa nicke de passade inte alls.
En kompis hörde sig för på en veteranmarknad, och då fanns de visst Boschsystem med Noris eftersom Bosch köpte upp Noris?...hursom helst så kör jag med de gamla brytarna i tills jag får tag på Norisbrytare.
Köpte även en Bosch tändspole, den passade inte heller, men jag slipade ner/in den så det passar i tändplatta och mot svänghjul...så det går att modifiera om Boschgrejer till en viss del. Bytte sedan tändstift till ett som tål högre gradantal....så nu verkar de som jag har löst problem med stop eller hackig gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 aug 2010, 17:52
av svetsaren6
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Priserna varierar stort!!! Jag köper dem som säljer som absolut billigast, och då har jag betalat 100kr för ett komplett tändsystem. Men det finns dem som ska ha runt 700kr för det...
Men runt 500kr är rimligt faktiskt.
Hallå
vilka grejer behöver man för att bygga om , Bara tändplattan eller måste man ha cdiboxen med??
Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 aug 2010, 17:58
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste ha ett komplett tändsystem till Ducati. Stator, tändplatta och CDI för att kunna använda det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 aug 2010, 20:21
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går att köra Ducatisystemet baklänges, men vid högre varv på motorn hinner det inte ladda upp spolen
Dessutom är konan annurlunda. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 aug 2010, 20:31
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det går att köra Ducatisystemet baklänges, men vid högre var på motorn hinner det inte ladda upp spolen
Dessutom är konan annurlunda.
Konan skiljer sig c:a 1-2 grader, och det lilla märks inte. Så svänghjulet passar "bolt on" på Sachs, Puch och Zündapp. Jag tar lite slippasta och slipar in, får sugpassning! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2010, 08:37
av frippegubben
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en kanonbra beskrivning för den som vill bygga en egen provare för tändsystem:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html <!-- </EdIndex> --></div>