Slipmaskin till överströmmare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
mallgroda

Slipmaskin till överströmmare

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som vet var man kan få tag på (köpa) en lämplig maskin att använda för att komma åt och porta överströmmare med. En liten vinkel maskin med slipstift som går ner i en 45 mm cylinder (tänk tandläkar borrmaskin) <!-- </EdIndex> --></div>
Cornette

Inlägg av Cornette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske en sådan här får plats?
http://www.jula.se/slip-gravyrmaskin-fct-160f-160-w-123060 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Apropå tandläkarborrmaskin, någon som provat det? Någon kanske har en snäll tandläkare som haft en sådan till övers. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dremel och liknande är för stort... Tandläkarborr vore super! Jag har ringt runt till alla mina lokala tandläkare, men utan resultat. VId ett tillfälle var det nära, men då visade det sig att dom hade skickat iväg rubbet till baltikum :roll: . Det finns en hel del begagnade tandläkarprylar på ebay, men problemet för mig är att jag inte vet hur mycket prylar man behöver för att kunna börja borra. Det mesta som säljs är själva "vinkeln", och då saknas ju motorn. Någon som är mera bevandrad i tandläkarteknik efterlyses! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins i staterna. Motor ca 6000 kr Vinkelmaskin 8000 kr.
Vi har en kille i klubben som nyss köpt en sats. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cornette skrev:Kanske en sådan här får plats?
http://www.jula.se/slip-gravyrmaskin-fct-160f-160-w-123060
Fördel att jag bara har tre mil till butiken, skall åka dit och kolla. Vad använder ni när ni portar överströmmare ? Maskin och slipstift till insug och avgas har jag redan men problemet är som sagt att komma åt överströmmarna ordentligt så det blir rätt från början <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med stadig hand kommer man åt spolkanalerna med en vanlig dremel med förlängning. Man kommer inte åt till 100%, och det är svårare ju trängre kanaler man har.

Detta är dåliga mobilbilder, men ni bör förstår hur jag menar. Här använder jag mig av ett slipstift med rundkula.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag frågade min tandläkare sist jag var där och han hade ett gammalt vinkelstycke liggande som var kasserat, så det fick jag! Och dessutom en hel mugg full med gamla borr. (Äntligen ett tandläkarbesök som kändes helt ok när man gick därifrån!)
Tyvärr ingick inte drivenheten, så jag måste göra en adapter till min lilla slipmaskin som jag köpte på Biltema. Men jag hoppas det blir bra när allt kopplas ihop! <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

Norman skrev:Dremel och liknande är för stort... Tandläkarborr vore super! Jag har ringt runt till alla mina lokala tandläkare, men utan resultat. VId ett tillfälle var det nära, men då visade det sig att dom hade skickat iväg rubbet till baltikum :roll: . Det finns en hel del begagnade tandläkarprylar på ebay, men problemet för mig är att jag inte vet hur mycket prylar man behöver för att kunna börja borra. Det mesta som säljs är själva "vinkeln", och då saknas ju motorn. Någon som är mera bevandrad i tandläkarteknik efterlyses!
Jo, som jag just skrev har jag ett sånt vinkelstycke. Det drivs bara av en enkel koppling, typ ett "T" i motorn, och i vinkelstycket sticker det ut ett rör med en slits i som "T":et ska in i. Hoppas du fattar.
Själva vinkelstycket sitter ihop med motordelen med en hylsa, ungefär ett 10 mm rör som ska ner i motsvarande hål i motorn (eller om det var tvärt om, hål i vinkeldelen och rör på motorn?).
Så jag räknar med att kunna göra en adapter som håller fast vinkeldelen på slipmaskinen, och istället för slipstift sätter man dit ett stift med T på toppen för drivningen.
Jag får väl lägga ut bilder när jag väl fixat till det, men det lär dröja innan det står högst på dagordningen, tyvärr... <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

frippegubben skrev:
Norman skrev:Dremel och liknande är för stort... Tandläkarborr vore super! Jag har ringt runt till alla mina lokala tandläkare, men utan resultat. VId ett tillfälle var det nära, men då visade det sig att dom hade skickat iväg rubbet till baltikum :roll: . Det finns en hel del begagnade tandläkarprylar på ebay, men problemet för mig är att jag inte vet hur mycket prylar man behöver för att kunna börja borra. Det mesta som säljs är själva "vinkeln", och då saknas ju motorn. Någon som är mera bevandrad i tandläkarteknik efterlyses!
Jo, som jag just skrev har jag ett sånt vinkelstycke. Det drivs bara av en enkel koppling, typ ett "T" i motorn, och i vinkelstycket sticker det ut ett rör med en slits i som "T":et ska in i. Hoppas du fattar.
Själva vinkelstycket sitter ihop med motordelen med en hylsa, ungefär ett 10 mm rör som ska ner i motsvarande hål i motorn (eller om det var tvärt om, hål i vinkeldelen och rör på motorn?).
Så jag räknar med att kunna göra en adapter som håller fast vinkeldelen på slipmaskinen, och istället för slipstift sätter man dit ett stift med T på toppen för drivningen.
Jag får väl lägga ut bilder när jag väl fixat till det, men det lär dröja innan det står högst på dagordningen, tyvärr...
OK, ska be att få titta närmare på grejorna när jag ska till tandläkarn om två veckor. Då har man ju nåt att se fram emot i samband med det besöket, inte så vanligt... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar