Rexxy skrev:När svänghjulet hugger tag i spolarna på tändplattan.
Det brukar vara antingen det eller att packboxarna inte klarar att hålla tätt p.g.a. att axeln glappar som får sachsmotorer att sluta gå. Om lagren är slut när motorn inte går köra längre, eller ett tag innan är väl upp till var och en att bedöma... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm är det nån som kan ge ett mått...PÅ inderkatrorklocka....dom som inte vet hur den funkar eller man mäter behöver inte svara.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sitter väl ett magnetlager L17 där vad jag förstår. det har innerdiameter 17 mm. Eftersom magnetlager inte tillverkas med större radiellt spel som exempelvis spårkullager så är det nominella spelet samma som standard 3 - 18 tusendelar. Vanliga spårkullager med C3 spel har upp till 25 tusendelar.
Tänk på att om du mäter långt ut på vevtappen och drar upp och ner så kommer spelet på lagret på andra sidan veven att förstärka måttet så mycket så att avläsningen blir meningslös.
Jag skulle tycka att ett radiellt spel på 2 hundradelar var tillräckligt för att tycka att lagret var för slitet.
Ni har säkert diskuterat magnetlager mot spårkullager tidigare men en nackdel hos magnetlager är att dom går väldigt torra. Oljan trycks lätt bort från kontaktpunkten och en motor som stått kan ganska snabbt få små små rostskador på kulornas yta. Sedan går det fort. <!-- </EdIndex> --></div>
mbha skrev:Det sitter väl ett magnetlager L17 där vad jag förstår. det har innerdiameter 17 mm. Eftersom magnetlager inte tillverkas med större radiellt spel som exempelvis spårkullager så är det nominella spelet samma som standard 3 - 18 tusendelar. Vanliga spårkullager med C3 spel har upp till 25 tusendelar.
Tänk på att om du mäter långt ut på vevtappen och drar upp och ner så kommer spelet på lagret på andra sidan veven att förstärka måttet så mycket så att avläsningen blir meningslös.
Jag skulle tycka att ett radiellt spel på 2 hundradelar var tillräckligt för att tycka att lagret var för slitet.
Ni har säkert diskuterat magnetlager mot spårkullager tidigare men en nackdel hos magnetlager är att dom går väldigt torra. Oljan trycks lätt bort från kontaktpunkten och en motor som stått kan ganska snabbt få små små rostskador på kulornas yta. Sedan går det fort.
Lite ..överkurs men bra info..... 2 hundradelar ........ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mätt på vevaxeln....längst in mot motorblock vill jag veta.....å mm alltså typ vara 0,02mm
= 2 hundradelar spel på ramlager L17 till Sachs mfl
Du vet Din BWB 2002 fick du nån fart på bilen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->KG, snart klar med min veteran KTM. Den har också magnetlager på veven, M20 heter de. Samma gnet med shimsning men fina grejer är det.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, jag fick ett bra bud på 02'an på parkeringen och sålde den. Sedan har det varit mer motorcyklar.
En dag ska jag bygga en 2002 turbo replica med holeset HX40 turbo, megasquirt elektroniskt sprut, intercooler och ca 450 hk med 2 Kg laddtryck. Jag har allt klart (i huvudet). Nu för tiden finns ju allt att få tag i och med nätet kan man ta reda på vad som helst. Förr i tiden fick man snacka med folk och prova sig fram. det är bättre idag.
Jag hajar inte vad du menar med skalan? 2 hundradelar är mitt förslag, alltså 20 tusendelar eller 0,02 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
En modell som bara fanns några få månader i Italien, australien och USA. En KTM 400 MC80. 1979. 1979 kom 420 med nya motorn men det fanns en lågserie med samma chassie som den nya 420'an men med gamla motorn som kom redan 1974 under de första månaderna 1979.
Min är tyvärr inte "äkta" utan en identisk replica byggd på en motor från 1976 och ett 250 GS chassie från 1980.