Sida 1 av 2
Glapp.............
Postat: 23 aug 2010, 22:17
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När är ramlagerna slut.....på en Sachs motor ?????
Jag kommer att få tussen svar kanske.....men jag tror tompa vet det....
sen frågar jag Conrad och gör så.....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 22:20
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När svänghjulet hugger tag i spolarna på tändplattan.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 22:34
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:När svänghjulet hugger tag i spolarna på tändplattan.

Det brukar vara antingen det eller att packboxarna inte klarar att hålla tätt p.g.a. att axeln glappar som får sachsmotorer att sluta gå. Om lagren är slut när motorn inte går köra längre, eller ett tag innan är väl upp till var och en att bedöma...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 22:41
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm är det nån som kan ge ett mått...PÅ inderkatrorklocka....dom som inte vet hur den funkar eller man mäter behöver inte svara.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 22:52
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:När svänghjulet hugger tag i spolarna på tändplattan.

Om vev + svänghjulet är snet vad skall man mäta på då...vad är oki
Om sväng hjulet eller nåt ...så kommer det att ta i ...trodde du visste mer!
Fast lagerna kan va bra iaf......det är min tro....Ropar på Mr Puck...han vet allt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 23:15
av mbha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sitter väl ett magnetlager L17 där vad jag förstår. det har innerdiameter 17 mm. Eftersom magnetlager inte tillverkas med större radiellt spel som exempelvis spårkullager så är det nominella spelet samma som standard 3 - 18 tusendelar. Vanliga spårkullager med C3 spel har upp till 25 tusendelar.
Tänk på att om du mäter långt ut på vevtappen och drar upp och ner så kommer spelet på lagret på andra sidan veven att förstärka måttet så mycket så att avläsningen blir meningslös.
Jag skulle tycka att ett radiellt spel på 2 hundradelar var tillräckligt för att tycka att lagret var för slitet.
Ni har säkert diskuterat magnetlager mot spårkullager tidigare men en nackdel hos magnetlager är att dom går väldigt torra. Oljan trycks lätt bort från kontaktpunkten och en motor som stått kan ganska snabbt få små små rostskador på kulornas yta. Sedan går det fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 23:30
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mbha skrev:Det sitter väl ett magnetlager L17 där vad jag förstår. det har innerdiameter 17 mm. Eftersom magnetlager inte tillverkas med större radiellt spel som exempelvis spårkullager så är det nominella spelet samma som standard 3 - 18 tusendelar. Vanliga spårkullager med C3 spel har upp till 25 tusendelar.
Tänk på att om du mäter långt ut på vevtappen och drar upp och ner så kommer spelet på lagret på andra sidan veven att förstärka måttet så mycket så att avläsningen blir meningslös.
Jag skulle tycka att ett radiellt spel på 2 hundradelar var tillräckligt för att tycka att lagret var för slitet.
Ni har säkert diskuterat magnetlager mot spårkullager tidigare men en nackdel hos magnetlager är att dom går väldigt torra. Oljan trycks lätt bort från kontaktpunkten och en motor som stått kan ganska snabbt få små små rostskador på kulornas yta. Sedan går det fort.
Lite ..överkurs men bra info..... 2 hundradelar ........

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 23:36
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mätt på vevaxeln....längst in mot motorblock vill jag veta.....å mm alltså typ vara 0,02mm
= 2 hundradelar spel på ramlager L17 till Sachs mfl
Du vet Din BWB 2002 fick du nån fart på bilen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 23:46
av mbha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->KG, snart klar med min veteran KTM. Den har också magnetlager på veven, M20 heter de. Samma gnet med shimsning men fina grejer är det.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 aug 2010, 23:54
av mbha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, jag fick ett bra bud på 02'an på parkeringen och sålde den. Sedan har det varit mer motorcyklar.
En dag ska jag bygga en 2002 turbo replica med holeset HX40 turbo, megasquirt elektroniskt sprut, intercooler och ca 450 hk med 2 Kg laddtryck. Jag har allt klart (i huvudet). Nu för tiden finns ju allt att få tag i och med nätet kan man ta reda på vad som helst. Förr i tiden fick man snacka med folk och prova sig fram. det är bättre idag.
Jag hajar inte vad du menar med skalan? 2 hundradelar är mitt förslag, alltså 20 tusendelar eller 0,02 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2010, 07:34
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mbha, vilken KTM är det du har

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2010, 09:09
av mbha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:mbha, vilken KTM är det du har

En modell som bara fanns några få månader i Italien, australien och USA. En KTM 400 MC80. 1979. 1979 kom 420 med nya motorn men det fanns en lågserie med samma chassie som den nya 420'an men med gamla motorn som kom redan 1974 under de första månaderna 1979.
Min är tyvärr inte "äkta" utan en identisk replica byggd på en motor från 1976 och ett 250 GS chassie från 1980.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2010, 09:18
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intresannt bygge , har själv lite erfarenhet av KTM min son körde en 125a
1979-80 i u klassen

Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2010, 11:36
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag vet, så är ramlagrerna slut när motorn inte längre vill starta.
Sachs startar även när lagrerna är riktigt dåliga, på kick.
dappe får man ju springa som en dåre med. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 aug 2010, 21:51
av mbha
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Intresannt bygge , har själv lite erfarenhet av KTM min son körde en 125a
1979-80 i u klassen

Just det. Det är en 79'a. Har du fler bilder?
Snyggt!! <!-- </EdIndex> --></div>