yamaha dt cylinder på sachs ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Robert1209

yamaha dt cylinder på sachs ?

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!
går det att sätta på en dt cylinder på sachs men lite fix självklart, men funkar det ? eller är det jätte mycket jobb.
eller är det någon som har ett annat förslag på cylinder man kan trycka på för att få lite mer fart i grejerna 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre

Inlägg av Pierre »

Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst funkar det, funkar jättebra. Och ger mer krut än en 60cc cylinder till sachs. Det är absolut inte svårt, men det tar lite tid. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fan va gött! :D men vad behöver man modifiera så att säga? men kanske ska fråga först om det funkar det på en vanlig 2vxl? :oops:
men funkar det med en original cylinder, eller måste det va trim cylinder för att det ska märkas någon stor skillnad?
också undrar jag med slaglängd och sådant?
och är man tvungen att ha en distans bricka emellan blocket och cylindern ? :D
mycket frågor nu men jag är ung och vill lära mig 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det funkar lika bra på 2 vxl sachs, har kört på det själv också.

DT original har 40mm borrning om jag inte missminner mig, och det ger mer krut än en originalcylinder till sachs. För du får mer kubik, extra boostport samt reedventil. Så du får en motor med trevlig gång med DT originalcylinder. Så trimcylinder måst du inte ha! Fast en DT originalcylinder blir ju trim monterat på en sachs.

Dt har 39,7mm slaglängd, Sachs har 42mm. Jag använder mig av en aluminiumspacer på 4mm. Då slår kolven i toppen, men packningar ska dit. Så jag använder packning för att få rätt spel.

Du kan använda samma kolv som till DT, men du måste slipa av kolvkjolen lite, för den slår i vevskinkorna i BDC annars. Det är samma kolvbult på sachs och DT, 12mm. Så kolven passar bolt on.

För att få på DT cylindern i sachs måste du fila upp i blocket några millimeter i fram och bak-kant. Och sen fila upp pinnbultshålen i DT cylinder så dem matchar sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för alla dina svar rexxy! :D :D med denna grymma information hör jag att jag ska göra det projektet :D

men det kommer nog fler frågor om detta framöver kan jag tänka mig :lol:
men tack igen ! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en fråga direkt :oops: måste jag bygga en ny krök då? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder mig av Sachs 32mm krök. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okejokej :D
men jag antar att koppling kommer slira lite eller ?
och hur klarar sig veven när det blir lite större grejer på ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingen kommer att slira om du får lite mer effekt ja, men med rätt olja, 9 fjädrar med brickor under, och friska lameller så pallar det.

Veven klarar sig utan problem! <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej, svårt att fixa med brickor under ? jag har inte grejat med nån moped koppling innan.. :roll:

va gött ! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingenting är svårt om man vet hur man ska göra. Så svaret för mig är nej. För dig kan det bli lite klurigt om du inte vet hur man får upp kopplingen. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaa.. men man har något special verktyg väl ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det behövs inte.

Det är bara pressa ihop kopplingen såhär;
Bild

Och ta bort kilarna som håller fast paketet.

Bild

Naturligtvis skruva bort allting på vägen dit. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej, jag tror jag förstår hur man gör :D tack ! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar