Problem med Skoterett 1264 crescent - Husqvarna 2vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kristofer

Problem med Skoterett 1264 crescent - Husqvarna 2vxl

Inlägg av kristofer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är stolt ny ägare till en Skoterett med en fläktkyld husqvarna 2 växlad E-motor. Har inte meckat så mycket med mopeder tidigare varför jag kanske ställer en del solklara frågor.

Motorn gick som en klocka tills jag överhettade den vid en långtur som massakrerade den gamla topplockspackningen. Efter byte gick den som ett skott igen men började efter x antal mil att hosta och gick inte upp i varv vid full gas längre för att till sist helt tappa orken och inte ens vilja starta.

Har rengjort förgasaren o bränslefilter, bytt tändstift, kolvringar, packningar till cylinder o topp, sotat avgassystemet. Har även bytt olja (förmodligen var det låg oljenivå som överhettade motorn då de första problemen uppstod) Ingenting verkar hjälpa !

Kan fortfarande få igång den, går fint på tomgång men vid gaspådrag hostar den och blir svagare och svagare för att sedan dö.

Märker att den reagerar på om det är fuktigt i luften eller har regnat - svårstartad och ännu tröttare.

Efter en stunds körning är tändstiftet märkbart svart och fuktigt av bensin, kör med tvåprocentig blandning.

Är det någon som har något tips på vad det kan vara för problem ?

Har läst lite på forumet om att kolla brytarspettsarna. Men undrar hur man gör för att rengöra dessa skall man fila upp ytorna försiktigt ?

Har läst i vissa spalter om ett fenomen som kallas ånglås - Vad innebär det ?

Byte av packboxar verkar vara en allmän grej att byta - Var får jag tag på sådana och hur vet jag att de passar till min Flintamotor ? :?: :? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla den här tråden, en annan som också håller på å jäklas med en sån där moppe

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=35&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
kristofer

Inlägg av kristofer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OJ ! Det låter som jag kanske har en svår vinter i sikte ! Men min älskling ser ut att vara i betydligt bättre skick initialt. Tyvärr hittar jag inga svar på mina frågor just där förutom att jag anar att jag kanske skall ge mig på tändningen lite mer ingående. Testa att byta kondensator verkar vara en bra start.

Bytte för övrigt från ett b5h till ett b6h stift när jag fixade till den första gången. Hur mycket kan en sån sak påverka tändningen? <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Krisofer!
Har du ställbart munstycke?, vrid motsols för fetare blandnig. Har du sotigt stift har du fel värmetal eller för fet blandning, NGK B6HS ska det vara till din motor. Har du varit lös med cylindern så kan den vara otät vid cylinderfoten, spraya startgas när du har moppen på tomgång, går den upp i varv har du otät cylinderfotpackning, byt i så fall och limma den gärna. Sen kan det vara ett problem med tändningen, brytarna och kondensatorn. Du skriver att tändstiftet är svart och fuktigt av bensin, det tyder på för fet bensin/luft blandning, prova att vrida det ställbara munstycket medsols nån millimeter. Har du fast munstycke ska det vara för Bing 56 och för Encarwi 47. Möjligen så har du otätt i flottören så den flödar under gång, kolla flottören/flottörnålen. <!-- </EdIndex> --></div>
kristofer

Inlägg av kristofer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen Anders !

Limma? låter mycket intressant - vad använder man sig av för lim ?

Det kan man ju tillägga förstås - det är en encarwi som sitter på. Flottören och nålen ser nästan oanvända ut och löper fint.

Har inget ställbart munstycke än, men budar på ett i skrivande stund. Skall bli kul att testa med det. Kan göra en hel del skilnad förstår jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bränslemannen skrev: Har du varit lös med cylindern så kan den vara otät vid cylinderfoten, spraya startgas när du har moppen på tomgång, går den upp i varv har du otät cylinderfotpackning, byt i så fall och limma den gärna.
Fel !

Om en 2-taktare tar tjuvluft och man sprayar med startgas, så dör den direkt om den läcker.
4-taktare går upp i varv.

Packningen går att "limma" med tex Permatex, Loctite 5926, Loctite 510 eller Loctite 3020. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->prova att plocka dän kåpan över svänghjulet o titta
om det ligger gros där (olja) så har du trasig packbox
den är nog misstänkt ändå (gammal moped) o så om den
ryker väldigt mycket så är det packboxen på andra
sidan lite värre att byta :wink: .
tändningen misstänkt tändspole o kondning,
o brytarna kan du titta på om de ser slitna ut i så fall byt
inte så mycket pengar i det o då går det åt en
svänghjulsavdragare det har dom hos moppenasaren
med :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
kristofer

Inlägg av kristofer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Bodda

Svänghjulet ser helfint ut tort och rent. Därremot tycker jag symptomen på trasig packbox på andra sidan låter mer bekant det ryker en hel del.

Var får jag tag på en sådan packbox ? Skulle även uppskatta om det finns en rådig beskrivning om hur jag går till väga vid ett byte.

Var hittar jag nya brytarspettsar ? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla om choken går tillbaka eller om luftfiltret är täpt, samma symtom. Prova utan filter. Bjud inte på ett ställbart, köp ett över disk. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar