styrlås

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
fred
Kontakt:

styrlås

Inlägg av fred »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hallå. är det någon som vet hur man byter styrlås. på en monarscoot-61? kan man använda simtus lås. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Varning, använd inte den övre länken, du får ur låset, men förstör samttidigt låsgången <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:
Varning, använd inte den övre länken, du får ur låset, men förstör samttidigt låsgången
Tipps hur jag tar bort styr låset på MCB mopeder, helt och använder det igen utan att förstöra låsgången!
OBS det är bara hur jag gör...Tompa säger att det inte går ??? Jag visar med tydliga bilder på att det funkar
och det går att använda igen.....eller så kan ni tro på tompas suddiga bilder utan förklaring.

Man spray med rost lösning eller nåt typ 55/56 / WD 40 spray, sen gör man helt enkelt så att man slår
försiktigt in det lite (ca 2mm)så att lås tappen på styr låset går av, själva lilla skruven som låser fast det.
(se bild..röd pil)

Bild

Man måste demontera allt enligt bild...sen kan man enkelt knacka ut det med ett dorn infrån styrröret, om det inte går
ut får man göra om det ingen...gör så fram å tillbak...in & ut..försiktigt men bestämt!'
Pennan visar läge/hur jag slår ut låset innefrån styrröret med ett dorn!

Bild

Jag borrar inte alls eller använder rörtänger eller dylika ting....låskistan/låsgång/styrlåset blir helt användbart.

En ny skruv(3mm) skruvas ditt sen och sågas av i rätt längd...bild nedan vissar ett isär plockat styrlås!

Bild

Det fina med att göra på mitt vis är att man kan coda om styrlåste själv med en annan beg. nyckel och använda det igen!
Har gjort så på min Compact har samma nyckel till styrlåset & även till pinnen till vaggan bak!
Gäller lås Typen som är på bilderna................. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se där, klart du har rätt - lätt som en plätt om man gör som dina informativa bilder visar...go on man <!-- </EdIndex> --></div>
Sampee

Inlägg av Sampee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bytte på min Skoterett i somras enligt beskrivningen i nedre länken. Tog allt som allt mindre än 10 minuter och kan inte misslyckas. Mopedservice i Staffanstorp har NOS lås som passade Skoteretten i alla fall, 210 kr. http://www.mopedservicestaffanstorp.se/data/archive/veteran-resterande-stora-bilder/11.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart värt att testa bra tips där billykid 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

lås..

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan ha fel...Men Tror inte det :!:

Eftersom det funkade till 100% på Compact där jag gjort så alla gånger!
Är det nån som inte förstår hur jag gör å menar....FÅR DE PM mig...så skall jag förklar allt :!:

Om jag kan så ska jag ha visning på nästa Melsta träff 2011..hur jag gör.
Jag kan missa och förströra låsgången...tror inte det...lite fil...funkar bra :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar