Borttagning av Sachs cylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Marqz
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Umeå

Borttagning av Sachs cylinder

Inlägg av Marqz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man ska ta bort cylindern på en 3 vxl fläktkyld sachs,
måste man bort med den indre fläktkåpan (eller kallas den vxl kåpa kanske) för att komma åt m6 muttrarna på cylindern?
Är det mycket som kan bli fel i växel anordningen
när man ska i hop med det igen.Är det nått speciellt man ska tänka på?
Är det olja bakom kåpan?
Jag har tagit lös den yttre kåpan.Se bild
Ev. ska motorn renoveras och då måste det isär i alla fall.

Bild

obs!! frågan kommer från en som bara skruvat i Puch motorer :lol:

Mvh Markus <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till frammstegen Puch till Sachs. Kopan måste bort och det är inga justeringar från utsidan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan svara på några frågor.

Kåpan måste bort för att lyfta på cylinder. Fläkt/växelkåpa kallas dem. Fläkten måste då också bort!

Ingen olja bakom kåpan, bara att skruva bort.

Inget speciellt att tänka på när man skruvar tillbaka den. <!-- </EdIndex> --></div>
Marqz
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Umeå

Inlägg av Marqz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Grattis till frammstegen Puch till Sachs. Kopan måste bort och det är inga justeringar från utsidan.
Får se hur det går för mig i Sachs världen :wink:
Kan vara roligt att prova på nått annat också.

Rexxy skrev:Kan svara på några frågor.

Kåpan måste bort för att lyfta på cylinder. Fläkt/växelkåpa kallas dem. Fläkten måste då också bort!

Ingen olja bakom kåpan, bara att skruva bort.

Inget speciellt att tänka på när man skruvar tillbaka den.
Tack båda för det snabba svaret.
Då blir det att skruva lite i helgen.
Återkommer säkert med fler frågor om Sachs :D

Mvh Markus <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kåpan måste inte alls bort! jag har har tagit av och satt dit många cylindrar med kåpan kvar. man måste däremot göra ett specialverktyg för att komma åt och så blir det lite lirkigt att få bort cylindern, men det går!

det är mycket lättare att bara lossa på fläkt och skruvar och dra ut kåpan eller ta bort den helt, som m¨ånga före mig har sagt <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone Skrivet: Tor Sep 02, 2010 17:17:39 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

kåpan måste inte alls bort! jag har har tagit av och satt dit många cylindrar med kåpan kvar. man måste däremot göra ett specialverktyg för att komma åt och så blir det lite lirkigt att få bort cylindern, men det går!

det är mycket lättare att bara lossa på fläkt och skruvar och dra ut kåpan eller ta bort den helt, som m¨ånga före mig har sagt
Precis, alla sätt e bra utom dom dåliga :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar