<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er, som ny på forumet tänke jag visa upp mitt kommande renoverigsprojekt. Vad jag har förstått så borde detta vara en monark super sport-65 med HVA motor handväxlad med pedalstart. (Pedalstarten krävdes p.g.a finsk lag till någon gång på 70talet.)
Jag hämtade i dag farsans gamla monark som han körde med när han var ung. Till min förvåning är den nästan komplett, och p.g.a att min farbror hade en likadan så finns det dubbla uppsättning av många delar.
I morgon påbörjar jag troligen demonteringen och tar delarna till jobbet för att glasblästras.
Återkommer när någonting har hänt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, kul med ännu en nostalgiker, Super Sport (1963) i Sverige hade de äldre svingkåporna och motorluckor, se bild på Alpinon, ni hade ju lite roligare i Finland då ni fick ha lite mer Hk, ser att det var monterad 12mm Bing o cylle. Ovanligt också med limpan, är det original? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag har förstått så är den helt orginal på alla sätt och vis.
Den andra har också likadan limpa. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1965 hade likannde MCB-modeller lackkod 35, vilket är polisvit.
Volvo har en polisvit, du kanske skulle kolla på någon färgkarta över Volvo lacker. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för tips och bilder.
Ser gulare ut dendär svenska varianten,och så saknar min motorkopårna men jag tror att den aldrig haft några ens.
Hittade ingen polisvit vid lokala färghandeln idag så det blev att jämföra från färgkarta.
Ikväll har jag målat tank,svingskydd,ramkåpa,framgafflar och framlyset.
blev helt okej faktiskt, bilder kommer i morgon när allt förhoppningsvis har torkat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bild på dagens resultat.
Monterade ny kolv och tätningar idag, för säkerhetsskull så öpnade jag sidokåpan för att kontrollera tandremmens skick och tur var ju det för den var alldeles sprucken dessutom gick den av när jag skulle ta bort den.
Blir att beställa en ny imorgon. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser framimot de här projektet då jag har en likadan under renovering, kromstockholmare, första modellen, eller en supersport? vad är skillnaderna igentligen, jag har "gamla" modellen på lykthus som är kantigare om det gör någon skillnad. års mod skulle jag gissa på 1963-1965. vet ännu inte om det blir en custom eller original, ska sitta i husqvarna motor dock har jag ingen sådan, så får väll bli en sachs snurra. nåja jag ska inte sno tråden här , ska följa denna renovering i alla fall <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte vad det är egentligen som skiljer dem åt.
Trevligt om det intresserar någon, vore lite onödigt att skriva här för sig själv i annatfall.
Har varit lite bråttom så jag har inte hunnit ta några bilder, men ram, pakethållare och sving är blästrade och målade nu.
Bilder kommer senare... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser ut att bli riktigt fint!... Och jag måste berömma renoverings tempot och kvaliten på arbetet.
Stockholmarna är riktigt snygga, speciellt dom tidiga tycker jag.
Energizer - Om du har en kantig lampa så är mopeden tillverkad mellan 1966-69. <!-- </EdIndex> --></div>