Rengöring förgasare mm.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
jutte

Rengöring förgasare mm.

Inlägg av jutte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är road av rengöring av motordetaljer och förgasare och då även till bilar.
Använder ofta ultraljudstvätt som kan ge mycket bra resultat i och med att metoden även rengör i utrymmen som man inte kan nå manuellt, viss övertro finns dock hos vissa som tror att ultraljud är rena magin.
Ultraljud funkar bara om man har ett tvättmedel som är anpassat för materialet/smutsen som man ska försöka tvätta.
Bläster är något jag gärna använder men har den nackdelen att man inte kan blästra känsliga detaljer utan att förstöra + att elaka blästerkorn kan sitta kvar på motordetaljer om man inte tvättar noga efter blästring och om så gör kan man få en väldigt ful yta på aluminium och förgasarlegeringar.
Förgasare har den egenheten att även om den är ren och fin på insidan kan utsidan vara lögn i helvete att få fin.
Har lekt lite i garaget under kvällen och testat att blästra med Bikarbonat, var lite tveksam men visst funkar det!
Fördelen är den kemiska sammansättningen som gör att inga farliga rester finns kvar efter spolning i vatten.
Blästrar normalt med finkornig vit aluminumoxid men som sagt är dessa korn tämligen elaka.
Ska leka mera för att få en uppfattning om hur det ser ut efter det att skyddshinnan skapas mm. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker ultraljudstvätten duger, men har inte hittat något bra tvättmedel för detta, så jag kör med vanlig lacknafta, som är ganska milt, till förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har flera olika ultraljud. Rengör mina airbrush i en liten modell men den funkar dåligt till allmän rengöring av tex fuggar. sedan har jag en större å inte heller den är något unikt i rengöringsväg. Tror dom är hemskt beroende av rätt tvättmedel vilket jag under min aktiva tid ej lyckats hitta (tro mig jag har provat allt...) Sedan tror jag att kombinationen ultraljud kontra hetta kan göra underverk! Så en tvätt med värme är nog att rek.
Det som för mig är den absoluta favoriten i rengöringssammanhang är cellothinner å tandborste med en efterskjöljning med wurt's rengöringsspray å tryckluft.
Bakpulverblästring är även ett bra alternativ. Jag har ett litet blästerskåp i min silversmidesutrustning med det skåpet blästrar man bort gjutmassa från smycken. Med sina minimala munstycken är detta superbt till att blästra bakpulver med. <!-- </EdIndex> --></div>
rapid114

Inlägg av rapid114 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tycker lacknafta duger i ultraljudtvätten till förgasare
har funderat på att använda plastgranulat att blästra mjuka mettaler med typ mässing/aliminium nån som provat ? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar