<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, nån som kan tala om hur jag får bort detta lager på min Flintamotor?
Finns förhoppningsvis bild genom länken.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har testat att frysa blocket i frysen och sen med kylspray, men det släpper inte ändå.
Det går inte att få till det med nåt verktyg heller verkar det som? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aluminium utvidgar sig mycket mer än stål då det värms. så värm kåpan och släpper det inte direkt så kyl lagret med tex isbit. knacka med hammare på lagret. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar lägga in blocket i kall ugn och sätta värmen på 75-80 grader, sen får det ligga ett tag efter att värmen är uppe. Sedan är det bara (som sagts tidigare) att knacka blocket mot tex ett träunderlag så kryper lagret ut. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta en M6 bult med mutter
gänga på muttern och sätt i bulten i lagret så muttern ligger mot innerringen
svetsa fast muittern i lagret vänta till det kallnat sen skruvar du bara in bulten
Det blir som en avdragare <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blocket ska värmas upp till 80grader för att lagret ska gå att knackas ur.
Kolla med Simtus om han har något specialverktyg för ändamålet: https://acrobat.com/#d=HDkdk39W8rflJfDEEGTeYA <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har en bra (säkert dyr) avdragarsats på jobbet som man kan dra ut alla lager med
Det är speciellt anpassade klor som man fäster mellan kulorna
så att dom greppar i spåret som kulorna går i <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sån har jag oxå på jobbet, fast den är helt ny.................
En variant på lagerdemontering som jag har sett på ett styrlager för växellådstappen i en bil, var att fylla hela innerhålet på lagret med tjockt fett, och sen ta ett dorn med samma diameter som hålet och slå in hårt.
Det förutsätter dock att det är ett lager som är monterat i en fördjupning. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)