Hur få av lagerbanorna från veven, Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ponras
Kontakt:

Hur få av lagerbanorna från veven, Sachs

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det nåt bra knep för att få loss lagerbanorna från vevaxeln. UTAN specialverktyg? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Värme.. :) Men det funkar inte med varmluftspistol, värmen sprids för mycket. Du måste kunna koncentrerar värmen bättre, med en gas-svets t.ex.

På lagerbanan d.v.s <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Värme.. :) Men det funkar inte med varmluftspistol, värmen sprids för mycket. Du måste kunna koncentrerar värmen bättre, med en gas-svets t.ex.

På lagerbanan d.v.s
Nja, tror inte riktigt på de, det blir för varmt för vevslängen. är nog bara avdragaren som gäller. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagret behöver inte vara rödglödgad för att lossna. Det behöver bara ökas lite lite i storlek för att ramla bort. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ge mig ett par gasflaskor till min dillonsvets så kan jag värma lagerringen så den glöder innan så mycket värme gått igenom den till veven så temperaturen där blivit ohälsosam.

Räcker med att värma lagerringen till 150 grader eller något sånt, lätt gjort med vanlig gasol. Och eftersom veven i övrigt är en rätt stor järnklump tar det tid innan den blir särskilt varm. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars så har jag specialverktyg om du vill låna? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Massor med Sachs motorer har jag renoverat och använt huggmejsel.
Öppna skruvstycket ca 18 mm lägg lagerbanan mot käftarna (vevaxeln skall vara tvärs skruvstycket) Knacka in huggmejseln mellan vevaxelskinkan och lagerbanan, snurra på axeln. Jag skrev knacka inte slå eller bulta. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många tips blev det!

Jag testar knackvarianten först.

Annars PM:ar jag dig Stefan. Tack för erbjudandet! <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ponras skrev:Många tips blev det!

Jag testar knackvarianten först.

Annars PM:ar jag dig Stefan. Tack för erbjudandet!
Du är välkommen! <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag monterade 2st moraknivar en från varje sida å nöp i skruvstädet (ni får själv räkna ut hur..) lagret kröput tillräckligt för att få in 2st flatmejslar i springan sedan vred jag på flatmejslarna å lagret kröp ut så pass att jag kunde få in en kloavdragare..osv
Men numera kör jag med Biltemas avdragare för ändamålet efter ett tips från jim i Classic..den funkar utmärkt å kostar knappt nå't <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ju en variant :) Jag tänkte dock återanvända mina efter schimsning... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jopp det där funkar men man får vara djävulskt försiktig så det inte blir märken av skivan på ytor där packboxen tätar.. ser förresten ut som om det är ett där pilen markerar men jag kanske ser fel.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller så köper man en riktig avdragare på en gång, underlättar även sen när man ska schimsa in lagrena:

http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?auctionId=120996581

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->doktorn, det var det först jag såg, så du har ju inte fel :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar