Blästra med salt?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Norman

Blästra med salt?

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar som rubriken säger att prova att blästra förgasare och motorblock/kåpor med salt. Är detta en bra eller dum idé? Tänker mig att salt är lagom hårt för att ta bort skit mm, men mjukt nog att inte skada metallen. Är medveten om att salt är korrosivt mot (vissa) metaller över tid, men jag kommer att vattenbada prylarna ordentligt så att allt salt löser sig och förhoppningsvis försvinner. Vad tror ni? Någon som provat? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går nog att blästra med det mesta även salt & strösocker funkar säkert.. Men när det gäller insidan av motorer förgasare är det nog bäst att köra med ett medel som är lätt att få bort å som inte skadar metallen eller lämnas att oxidera i prickor å skrymslen. Salt som varit i kontakt med vatten å sedan torkat fast blir som bakelit å kan bli djävligt att få bort. Och socker det vet man ju hur det blir när det blandas med vatten..
Många blästrar med plast & nötskal för att dessa är skonsamma mot metall, men prylarna blir lite jobbiga att rengöra. Därför blästrar en del med is som tyvärr kräver en dyr utrustning. Så numera har det blivit poppis med "Sodablast" (Bikarbonat blästring) se min tråd om bakpulverblästring. Detta är skonsamt på alla sätt & löser sig lika lätt som Samarin i kontakt med vatten. Däremot finns vad jag vet inte den Amerikanska modellen (granulatstorleken) av Bikarbonat att få tag i här i sverige.
så det blir lite mesigt att blästra större prylar med Bikarbonat. Annars funkar det bra (kanske det finns att beställa "Blastingsoda"på ngn svensk firma har inte forskat mer i ämnet..) <!-- </EdIndex> --></div>
green

Inlägg av green »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har isbläster på jobbet.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar