Kullager beteckningar
Kullager beteckningar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad står de olika siffrorna och bokstäverna för i kullagerbeteckningen?
Enligt sprängskissen så heter lagren
6202Y/C3 --- Vevaxel
16003/C3----växellåda
6200/C3
6201/C3
6000Y/C3
14 rullar 4 x 6 ---------- vevstake
Har en HVA Flinta 2-växlad med fotväxel om nån undrar.
hittat en sida med lager på
http://www.dapra.se/kullager.html
Men där finns inte "Y" med eller "C3"
när det gäller vevstaken. är det där i toppen eller botten av vevstaken som de där lagren passar? Är det bara kulor/rullar som ska bytas ut eller lagerbanor med?
Nåt bra förslag på annan sida där man kan köpa kullager?
Går det att hitta packboxar nya? var i så fall?
Tacksam för svar på ytterligare en fråga <!-- </EdIndex> --></div>
Enligt sprängskissen så heter lagren
6202Y/C3 --- Vevaxel
16003/C3----växellåda
6200/C3
6201/C3
6000Y/C3
14 rullar 4 x 6 ---------- vevstake
Har en HVA Flinta 2-växlad med fotväxel om nån undrar.
hittat en sida med lager på
http://www.dapra.se/kullager.html
Men där finns inte "Y" med eller "C3"
när det gäller vevstaken. är det där i toppen eller botten av vevstaken som de där lagren passar? Är det bara kulor/rullar som ska bytas ut eller lagerbanor med?
Nåt bra förslag på annan sida där man kan köpa kullager?
Går det att hitta packboxar nya? var i så fall?
Tacksam för svar på ytterligare en fråga <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Som sagt va sett t.ex. på tradera men då heter det t.ex. 6200-2RSH
behöver de sista siffrorna och bokstäverna stämma?
ska det vara tätningar på sidorna av lagren eller ska de vara öppna? <!-- </EdIndex> --></div>
Har kollat litegrann men nog för att jag kan engelska men det verkar lite svårmanövrerat på deras hemsida så du får gärna skicka en länk om du orkar.tompa skrev:Det är SKF:s beteckningar, kolla på deras hemsida
Som sagt va sett t.ex. på tradera men då heter det t.ex. 6200-2RSH
behöver de sista siffrorna och bokstäverna stämma?
ska det vara tätningar på sidorna av lagren eller ska de vara öppna? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->RSH eller RS1 betyder gummitätning.
2-RSH är dubbeltätat.
2Z är med plåttätning.
2-RSL är lågfriktions tätning i gummi.
C3 är lite mera glapp inbyggt i lagret från början, och används när det är varmt och lite högre varv.
C2 mindre glapp än standard.
Ett lager utan C-siffra, har standardglapp.
6204-NR är ett öppet lager med låsring på ytterbanan.
Sen ger sig "Ettans mopeder" fan på att han säljer "fasta" L17 lager som inte behöver shimsas
FEEEEEL !!
Det finns inga spårkullager med L17 mått.
Tex ett 6205 lager är det ganska så lätt att räkna ut axelhålet på, sista siffran tar man antingen gånger 5, 5x5=25 eller så lägger man på en 0 och delar med 2, 50/2=25
Lager och radialtätningar (packboxar) finns tex på Momentum.
Jag kör oftast med enkel läppade tätningar med plåt utvändigt, då heter dom till Sachs B1 17x30x7
Skall dom vara med tätning på bägge sidorna, så heter dom B1DUO 17x30x7.
En radialtätning ska ALLTID smörjas in på tätläpparna innan start, för annars så bränns dom direkt, och börjar läcka.
Mycket text blev det, det är nästan så att man tror att jag jobbar med det här.............
<!-- </EdIndex> --></div>
2-RSH är dubbeltätat.
2Z är med plåttätning.
2-RSL är lågfriktions tätning i gummi.
C3 är lite mera glapp inbyggt i lagret från början, och används när det är varmt och lite högre varv.
C2 mindre glapp än standard.
Ett lager utan C-siffra, har standardglapp.
6204-NR är ett öppet lager med låsring på ytterbanan.
Sen ger sig "Ettans mopeder" fan på att han säljer "fasta" L17 lager som inte behöver shimsas

FEEEEEL !!
Det finns inga spårkullager med L17 mått.
Tex ett 6205 lager är det ganska så lätt att räkna ut axelhålet på, sista siffran tar man antingen gånger 5, 5x5=25 eller så lägger man på en 0 och delar med 2, 50/2=25
Lager och radialtätningar (packboxar) finns tex på Momentum.
Jag kör oftast med enkel läppade tätningar med plåt utvändigt, då heter dom till Sachs B1 17x30x7
Skall dom vara med tätning på bägge sidorna, så heter dom B1DUO 17x30x7.
En radialtätning ska ALLTID smörjas in på tätläpparna innan start, för annars så bränns dom direkt, och börjar läcka.
Mycket text blev det, det är nästan så att man tror att jag jobbar med det här.............



Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om. <!-- </EdIndex> --></div>
De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!Sura skrev:RSH eller RS1 betyder gummitätning.
2-RSH är dubbeltätat.
2Z är med plåttätning.
2-RSL är lågfriktions tätning i gummi.
C3 är lite mera glapp inbyggt i lagret från början, och används när det är varmt och lite högre varv.
C2 mindre glapp än standard.
Ett lager utan C-siffra, har standardglapp.
6204-NR är ett öppet lager med låsring på ytterbanan.
Sen ger sig "Ettans mopeder" fan på att han säljer "fasta" L17 lager som inte behöver shimsas
FEEEEEL !!
Det finns inga spårkullager med L17 mått.
Tex ett 6205 lager är det ganska så lätt att räkna ut axelhålet på, sista siffran tar man antingen gånger 5, 5x5=25 eller så lägger man på en 0 och delar med 2, 50/2=25
Lager och radialtätningar (packboxar) finns tex på Momentum.
Jag kör oftast med enkel läppade tätningar med plåt utvändigt, då heter dom till Sachs B1 17x30x7
Skall dom vara med tätning på bägge sidorna, så heter dom B1DUO 17x30x7.
En radialtätning ska ALLTID smörjas in på tätläpparna innan start, för annars så bränns dom direkt, och börjar läcka.
Mycket text blev det, det är nästan så att man tror att jag jobbar med det här.............![]()
![]()
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det bra priser på lager på momentum?
Fungerar det att köra "Standardglapp" på alla de lagren i motorn? eller vilken modell ska jag köpa?
Någon får gärna skriva en lista på de lager och packboxar jag ska köpa för att kunna byta ut alla i min kära motor.
Fungerar det att köra "Standardglapp" på alla de lagren i motorn? eller vilken modell ska jag köpa?
Någon får gärna skriva en lista på de lager och packboxar jag ska köpa för att kunna byta ut alla i min kära motor.
<!-- </EdIndex> --></div>Sura skrev:RSH eller RS1 betyder gummitätning.
2-RSH är dubbeltätat.
2Z är med plåttätning.
2-RSL är lågfriktions tätning i gummi.
C3 är lite mera glapp inbyggt i lagret från början, och används när det är varmt och lite högre varv.
C2 mindre glapp än standard.
Ett lager utan C-siffra, har standardglapp.
6204-NR är ett öppet lager med låsring på ytterbanan.
Sen ger sig "Ettans mopeder" fan på att han säljer "fasta" L17 lager som inte behöver shimsas
FEEEEEL !!
Det finns inga spårkullager med L17 mått.
Tex ett 6205 lager är det ganska så lätt att räkna ut axelhålet på, sista siffran tar man antingen gånger 5, 5x5=25 eller så lägger man på en 0 och delar med 2, 50/2=25
Lager och radialtätningar (packboxar) finns tex på Momentum.
Jag kör oftast med enkel läppade tätningar med plåt utvändigt, då heter dom till Sachs B1 17x30x7
Skall dom vara med tätning på bägge sidorna, så heter dom B1DUO 17x30x7.
En radialtätning ska ALLTID smörjas in på tätläpparna innan start, för annars så bränns dom direkt, och börjar läcka.
Mycket text blev det, det är nästan så att man tror att jag jobbar med det här.............![]()
![]()
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
Hur många är det inte som saknar kunskapen om lager som handlar av honom och bara skruvar ihop en maskin med kastpassning på veven.
Jag har själv gjort och sålt satser med slipade lager där det ingick ett gäng med shims, och jag påpekade oxå att lagren ska shimsas.
Det finns ett spårkullager som är 17x40x9 som heter 98203 och går att använda som ersättning för L17 om man inte vill ha nerslipade lager.
MEN även dom ska shimsas in för att få rätt spel.
Tillbaka till frågeställaren:
Kör med C3 på ramlagren och standardglapp på resten, för jag misstänker att du inte kör så extremt vässat, eftersom det rör sig om en 2 pet Flinta.
Lager och tätningar har vi på Momentum, jag har fixat ett par satser åt klubbkompisar.
Sen så är vi inte billigast, och har inte det som målsättning heller, utan vi satsar på kvalitet som kostar lite istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Om DU inte vet vad du snackar om, så håll då tyst !De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om.
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
Hur många är det inte som saknar kunskapen om lager som handlar av honom och bara skruvar ihop en maskin med kastpassning på veven.
Jag har själv gjort och sålt satser med slipade lager där det ingick ett gäng med shims, och jag påpekade oxå att lagren ska shimsas.
Det finns ett spårkullager som är 17x40x9 som heter 98203 och går att använda som ersättning för L17 om man inte vill ha nerslipade lager.
MEN även dom ska shimsas in för att få rätt spel.
Tillbaka till frågeställaren:
Kör med C3 på ramlagren och standardglapp på resten, för jag misstänker att du inte kör så extremt vässat, eftersom det rör sig om en 2 pet Flinta.
Lager och tätningar har vi på Momentum, jag har fixat ett par satser åt klubbkompisar.
Sen så är vi inte billigast, och har inte det som målsättning heller, utan vi satsar på kvalitet som kostar lite istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fasta lager måste shimsas också ja, det står att dem inte måste shimsas. Vilket är fel, dem måste det! Det finns ju fortfarande spel mellan lager och vevskinkan när allt är monterat. Och p.g.a det sneskurna primärdrevet så kommer vevaxeln röra på sig vid gas och motorbroms. Och hur bra är det för både lager och vevaxeln? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->alla lager måste shimsas i en motor oavsett om det är trimm eller inte speciellt på en gammal motor då toleranserna skiftar en hel del
c3 lager på vev och är det en Flinta motor använd stålklädda packboxar och dubbel tätat på olje sidan
standard lager i resten av motorn
använd en micrometer klocka för att mäta fram toleranserna
Raket sport har fina mektips för den oinvigde <!-- </EdIndex> --></div>
c3 lager på vev och är det en Flinta motor använd stålklädda packboxar och dubbel tätat på olje sidan
standard lager i resten av motorn
använd en micrometer klocka för att mäta fram toleranserna
Raket sport har fina mektips för den oinvigde <!-- </EdIndex> --></div>
Lager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller absolut med alla som säger att fasta lager måste shimsas, dom som
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om!
<!-- </EdIndex> --></div>
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om!


Re: Lager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
För en gångs skull så håller jag med dejbillykid skrev:Håller absolut med alla som säger att fasta lager måste shimsas, dom som
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om!![]()

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad kostar en sådan dära sats du talar om? (till flintan) <!-- </EdIndex> --></div>
Sura skrev:Om DU inte vet vad du snackar om, så håll då tyst !De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om.
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
Hur många är det inte som saknar kunskapen om lager som handlar av honom och bara skruvar ihop en maskin med kastpassning på veven.
Jag har själv gjort och sålt satser med slipade lager där det ingick ett gäng med shims, och jag påpekade oxå att lagren ska shimsas.
Det finns ett spårkullager som är 17x40x9 som heter 98203 och går att använda som ersättning för L17 om man inte vill ha nerslipade lager.
MEN även dom ska shimsas in för att få rätt spel.
Tillbaka till frågeställaren:
Kör med C3 på ramlagren och standardglapp på resten, för jag misstänker att du inte kör så extremt vässat, eftersom det rör sig om en 2 pet Flinta.
Lager och tätningar har vi på Momentum, jag har fixat ett par satser åt klubbkompisar.
Sen så är vi inte billigast, och har inte det som målsättning heller, utan vi satsar på kvalitet som kostar lite istället.
Vad kostar en sådan dära sats du talar om? (till flintan) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte åka förbi momentum i veckan som kommer och kolla upp pris. Kan lägga upp vad det gick på då.
<!-- </EdIndex> --></div>fredrök skrev:Sura skrev:Om DU inte vet vad du snackar om, så håll då tyst !De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om.
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
Hur många är det inte som saknar kunskapen om lager som handlar av honom och bara skruvar ihop en maskin med kastpassning på veven.
Jag har själv gjort och sålt satser med slipade lager där det ingick ett gäng med shims, och jag påpekade oxå att lagren ska shimsas.
Det finns ett spårkullager som är 17x40x9 som heter 98203 och går att använda som ersättning för L17 om man inte vill ha nerslipade lager.
MEN även dom ska shimsas in för att få rätt spel.
Tillbaka till frågeställaren:
Kör med C3 på ramlagren och standardglapp på resten, för jag misstänker att du inte kör så extremt vässat, eftersom det rör sig om en 2 pet Flinta.
Lager och tätningar har vi på Momentum, jag har fixat ett par satser åt klubbkompisar.
Sen så är vi inte billigast, och har inte det som målsättning heller, utan vi satsar på kvalitet som kostar lite istället.
Vad kostar en sådan dära sats du talar om? (till flintan)
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund