Kopplingsfråga

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Kopplingsfråga

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en fundering som uppkommit då jag skulle byta lameller på min 3vxl, hand.
På sprängskissen står att man ska ha 3 st skål för kopplingsfjäder. Det finns 6st skålar som är fasta i lamellplattan. På sprängskissen står det att man ska ha 6 fjädrar, vilket jag har. De tre lösa skålarna fattas.

Vad ska man då ha de lösa skålarna till? Vilka av de fasta skålarna ska vara tomma? Eller ska jag ha 9 fjädrar så att varje skål har en fjäder i sig?

Lamellbytet föranleddes av slirande koppling. Kan detta ha med avsaknaden av de lösa skålarna?

När jag tog av "S-kåpan" på min tvåväxlade hand ser jag att det inte finns några av de lösa skålarna i den heller. Men det är ju å andra sidan en annan typ av motor, men kopplingen är väl densamma?

Tusen frågor blev det visst, hoppas nån orkar svara, och hjälpa mig med detta :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ofta ät fjädrarna utlöpta i koplingarna. Köp 9 st nya förstärkta och 3 lösa koppar Av Niltan på stuvsta moped,
det är bara han som har riktiga grejer <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lät en fjädertillverkare linda upp ännu hårdare fjädrar till min Raketare, men det blev helt värdelöst !
Det blir bara tyngre att koppla med hårdare fjädrar, och jag fick byta wire väldigt ofta.
Då är det bättre med riktiga lameller, rätt olja och blästrade mellanplåtar.
Har man då alla fjädrarna i så räcker det till skapligt trimmade maskiner. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förvirrad igen, slirande koppling på en sachs har väl aldrig hänt? :lol: ,vart är alla som inte haft såna problem skriv & förklara för människan... :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ni som bemödat er svara i denna tråd, om än aningens sarkastiskt.
Jag vet att kopplingsslir på Sachsmotorer är vanligare än lammbönder på Gotland, men efter att ha lusläst forumet, och hittat tvivelaktiga uppgifter på sprängskisserna var jag tvungen att dra upp detta igen.

Ser nu framemot djävulskt :twisted: bett i kopplingen med nya lameller och nya fjädrar! <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har riktiga lameller o suras mellanplatta + fullt hus med fjädrar
varken åkmoppen eller räsern slirar på kopplingen
däremot kvaddade jag ettans växelkugg på dragracingen i göteborg
för mycket fäste + högt startvarv
det viktigaste när det gäller kopplingen är att man har rätt olja
samt friska fjädrar . och det allra viktigaste riktiga lameller
dvs inget billigt kinaskräp.
:D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Ofta ät fjädrarna utlöpta i koplingarna. Köp 9 st nya förstärkta och 3 lösa koppar Av Niltan på stuvsta moped,
det är bara han som har riktiga grejer
Vill bara sticka in att Ettansmopeder köper sina fjädrar och koppar från stuvsta, så Ettans är minst lika "riktiga" :wink:

http://shop.ettansmopeder.se/kopplingsfjader-hard-sachs/713-0 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:
tompa skrev:Ofta ät fjädrarna utlöpta i koplingarna. Köp 9 st nya förstärkta och 3 lösa koppar Av Niltan på stuvsta moped,
det är bara han som har riktiga grejer
Vill bara sticka in att Ettansmopeder köper sina fjädrar och koppar från stuvsta, så Ettans är minst lika "riktiga" :wink:

http://shop.ettansmopeder.se/kopplingsfjader-hard-sachs/713-0
Jo men billigare hos Niltan... 8)

tror jag betala 220:- för 9 st, men det är väl några år sen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst, Ettan är kanske lite dyrare vad gäller just dessa fjädrar. Men å andra sidan köper man ju i regel något mer när man väl är igång med en beställning, och han har delar som är bra mycket billigare än om man jämför med alla andra tex dekalerna han har.
:) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:Visst, Ettan är kanske lite dyrare vad gäller just dessa fjädrar. Men å andra sidan köper man ju i regel något mer när man väl är igång med en beställning, och han har delar som är bra mycket billigare än om man jämför med alla andra tex dekalerna han har.
:)
Har han mutat dig för att göra reklam för hans företag? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar