Sida 1 av 1

Kopplingsfråga

Postat: 04 dec 2010, 16:06
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en fundering som uppkommit då jag skulle byta lameller på min 3vxl, hand.
På sprängskissen står att man ska ha 3 st skål för kopplingsfjäder. Det finns 6st skålar som är fasta i lamellplattan. På sprängskissen står det att man ska ha 6 fjädrar, vilket jag har. De tre lösa skålarna fattas.

Vad ska man då ha de lösa skålarna till? Vilka av de fasta skålarna ska vara tomma? Eller ska jag ha 9 fjädrar så att varje skål har en fjäder i sig?

Lamellbytet föranleddes av slirande koppling. Kan detta ha med avsaknaden av de lösa skålarna?

När jag tog av "S-kåpan" på min tvåväxlade hand ser jag att det inte finns några av de lösa skålarna i den heller. Men det är ju å andra sidan en annan typ av motor, men kopplingen är väl densamma?

Tusen frågor blev det visst, hoppas nån orkar svara, och hjälpa mig med detta :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2010, 17:22
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ofta ät fjädrarna utlöpta i koplingarna. Köp 9 st nya förstärkta och 3 lösa koppar Av Niltan på stuvsta moped,
det är bara han som har riktiga grejer <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 dec 2010, 19:25
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lät en fjädertillverkare linda upp ännu hårdare fjädrar till min Raketare, men det blev helt värdelöst !
Det blir bara tyngre att koppla med hårdare fjädrar, och jag fick byta wire väldigt ofta.
Då är det bättre med riktiga lameller, rätt olja och blästrade mellanplåtar.
Har man då alla fjädrarna i så räcker det till skapligt trimmade maskiner. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 dec 2010, 01:24
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förvirrad igen, slirande koppling på en sachs har väl aldrig hänt? :lol: ,vart är alla som inte haft såna problem skriv & förklara för människan... :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 dec 2010, 03:24
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ni som bemödat er svara i denna tråd, om än aningens sarkastiskt.
Jag vet att kopplingsslir på Sachsmotorer är vanligare än lammbönder på Gotland, men efter att ha lusläst forumet, och hittat tvivelaktiga uppgifter på sprängskisserna var jag tvungen att dra upp detta igen.

Ser nu framemot djävulskt :twisted: bett i kopplingen med nya lameller och nya fjädrar! <!-- </EdIndex> --></div>

re

Postat: 05 dec 2010, 10:52
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har riktiga lameller o suras mellanplatta + fullt hus med fjädrar
varken åkmoppen eller räsern slirar på kopplingen
däremot kvaddade jag ettans växelkugg på dragracingen i göteborg
för mycket fäste + högt startvarv
det viktigaste när det gäller kopplingen är att man har rätt olja
samt friska fjädrar . och det allra viktigaste riktiga lameller
dvs inget billigt kinaskräp.
:D :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2010, 21:54
av Leone
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Ofta ät fjädrarna utlöpta i koplingarna. Köp 9 st nya förstärkta och 3 lösa koppar Av Niltan på stuvsta moped,
det är bara han som har riktiga grejer
Vill bara sticka in att Ettansmopeder köper sina fjädrar och koppar från stuvsta, så Ettans är minst lika "riktiga" :wink:

http://shop.ettansmopeder.se/kopplingsfjader-hard-sachs/713-0 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2010, 21:57
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:
tompa skrev:Ofta ät fjädrarna utlöpta i koplingarna. Köp 9 st nya förstärkta och 3 lösa koppar Av Niltan på stuvsta moped,
det är bara han som har riktiga grejer
Vill bara sticka in att Ettansmopeder köper sina fjädrar och koppar från stuvsta, så Ettans är minst lika "riktiga" :wink:

http://shop.ettansmopeder.se/kopplingsfjader-hard-sachs/713-0
Jo men billigare hos Niltan... 8)

tror jag betala 220:- för 9 st, men det är väl några år sen.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2010, 22:06
av Leone
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst, Ettan är kanske lite dyrare vad gäller just dessa fjädrar. Men å andra sidan köper man ju i regel något mer när man väl är igång med en beställning, och han har delar som är bra mycket billigare än om man jämför med alla andra tex dekalerna han har.
:) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2010, 23:18
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Leone skrev:Visst, Ettan är kanske lite dyrare vad gäller just dessa fjädrar. Men å andra sidan köper man ju i regel något mer när man väl är igång med en beställning, och han har delar som är bra mycket billigare än om man jämför med alla andra tex dekalerna han har.
:)
Har han mutat dig för att göra reklam för hans företag? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>