Sputar bensin...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Sputar bensin...

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste kolla om nån vet.
Har ett litet problem, mopeden går igång och går helt felfritt på tomgången. Men när ja gasar så e de precis som om den får för mycke soppa, för om ja tar av luftburken så sprutar de ut bensin. Har flyttat trottelnålen åt alla hål som finns. Men ingen skillnad. Flotören funkar oxå.
Har även ställt om tändningen ett antal gånger men utan reslutat då oxå <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Bensin

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, vad har du för förgasare? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->och vad är det för motor ? <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kompis til mej vände flottören upp och ner, alltså den tätar inte vid konan i locket, kan det vara nåt sånt? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luckan som är filad i kolven är för hög, eller pluggen är utknackad med för hög öppning mot cylinderväggen. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De e en sachsmotor med bingförgasare. Den gick bra men sen började den lixom hosta å fräsa precis som om att den dog nån millisekund å sen gick fortsatte den gå.
Men nu går den som sagt bara på tomgången. Å munstycket gör heller ingen skillnad.

Flotören sluter som den ska, för den konade delen ska väl vara mot locket... <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dumt av mig. De där med att den dog va ju brytarna, de har ja fixat. Men bensinflödet återstår... <!-- </EdIndex> --></div>
stefan
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 okt 2008, 23:00

Inlägg av stefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det inte vara huvudmunstycket. Min gjorde likadant.
Där satt en nersvarvad 1517, antagligen bara för att den inte skulle nypa när den var trimmad. Annars får du väl testa med att byta fugge. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo ja har funderat på å byta, men ja måste ju bara få tag på en först...
Ska prova byta kolvringarna först. Inhandlar dom på Fredag.

Huvudmunstycket, finns de fler :roll: ? Ja har justerbart, om de nu e de som e huvudmunstycke. Men de blir ingen skillnad alls vare sig ja öppnar eller stänger. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huvudmunstycket sitter under i från det som trottel nålen går ner i,lossa sexkanten på under sidan där hittar du huvudmunstycket. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om soppan sprutar ut så måste antingen soppan gå åt
fel håll i gasaren eller luften skuter ut =feltrimmad
kolven stänger inte :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De lustiga med allting e ju att den har ju gått jättebra med alla grejer som sitter på nu. Men nu vill den inte alls.

Tändstiftet blir ju blött men de bara sprutar bensin bakåt (fast bara när man gasar)

Ja har blåst rent förgasarn kollat att flotören glider lätt å sitter å rätt håll, ställt in tändnigen så många gånger att ja tappet räkningen (alla tänddetaljer e nya).

Fick ett tips om att kanske den hade sotat igen så att den inte orkade pga de, provade utan krök å ljuddämpare, men utan resultat.
Har fått ett till att de kan va kolvringarna... Ska fixa nya sånna å se då.
Fast bäst hade ju varit om ja kunde prova med en ny förgasare... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fortfarande är den trimmad? Prova öppna kranen och stäng den efter ett par sekunder, starta eller spring igång den kör tills förgasaren är tom.
Raportera sedan vad som händer. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den e trimmad. sitter väl en 5½ på.
De har ja redan provat. Men ja stängde den helt å gasade tills de tog slut på soppa. Tänkte om den skulle gå upp i varv, men icke...

Va de samma resultat du va ute efter oxå? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja.
Tag löst flåtörlocket och vänd upponer på det sätt i flåtören och blås underifrån. den skall täta. Men om det är en "kyrkportsförgasare" kan du ha fel flåtörlock, det fins tre olika till Bing.
Skrev tidigare att om det är filat en för hög "lucka i kolven så sparkar den ut vevhustryck bakvägen, kan gå ändra vid högre varv.
Jag har motorer som kräver ett visst varv innan dom slutar spotta baklänges. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar