<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var det dags för min första renovering,
Lite bakgrund. köpte 3st monarpeder alla 53.or (vad jag vet)
Jag började med den finaste och mest kompletta.
första med att strippa den på delar för att rengöra dom.
Motorn var låst i denna så jag plockade motorn ifrån nr3 som var minst komplett, därför får den agera reservdels hoj.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu söker jag någon som kan hjälpa mig med att renovera motorn, gärna runt växjö, självklart mot betalning eller monarped delar, har nästan en komplett extra motor. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul projekt! Tror säkert du kan renovera motorn själv, med hjälp av alla kunniga här på forumet. Sålänge vevpartiet är friskt torde det inte vara så svårt. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle skrev:Kul projekt! Tror säkert du kan renovera motorn själv, med hjälp av alla kunniga här på forumet. Sålänge vevpartiet är friskt torde det inte vara så svårt.
det tänkte jag med, men sen körde jag fast när jag inte lyckades dela motorn.
om du tittar på bild nr5, så du en bricka runt trampans axel som jag inte lyckas få bort, vet inte riktigt vad som krävs för verktyg? tips? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bor i vetlanda, så kan undersöka med kompisen om han har tid...annars kan jag kolla med han hur man klyver motorn. Mvh Neifelheim <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man får alltid så fula märken med brutusmetoder så det bästa är nog ett vektyg för ädamålet. du kan ju först prova om det går med en 90graders vinklad låsringstång mod större. Annars ska verktyget se ut som det man använder till att lossa rondellskivor med (en u-nyckel med två piggar)
Ett sådant är inte speciellt svårt att tillverka av en remsa tjockväggigt rör en liten borr i rätt håldim. å ett plattjärn..Men sedan måste man ju anv. en svets för att få ihop delarna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det slutade med att jag tog en spik-försänkare och stoppade i ett av hålen, tog därefter en skruvmejsel och knackade lite försiktigt och efter några försök gav den upp och släppte, så nu är motorn delad..
vill ni se lite bilder? <!-- </EdIndex> --></div>