Tips, Monark 1731 transportmoped -52

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Tolle

Tips, Monark 1731 transportmoped -52

Inlägg av Tolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmmm, ett år efter att jag hade planer på att börja renovera eller snarare fixa iordning min flakmoped så har jag kommit på tanken igen :)
Orsaken till avbrott i planerna sist var införskaffandet av en Volvo amazon combi -66 som behövde min hjälp :P :wink:

Men nu tänkte jag bara få lite tips och hjälp av er mopedfrälsta
Mopeden är en 1731 Monark transportmoped ifrån första halvan av 1950-talet. Den hade stått ute i ett flertal år, men sadel har klarat sig otroligt fint då den har haft en plastpåse om sig. motorn är en fläktkyld JLO Piano som jag hittade tändhatten till på stället jag köpte den ifrån och jag har fått igång den :D
Avgasröret fattas fortfarande men ska ligga ute i gräset runt gården hade gubben sagt som jag köpte den hos.....
Bakhjulet har jag, det har ett tunt stjärnformat drev.

Ramen måste blästras och få lite rörbitar ersatta. Ramen har jag tänkt lackera i en original vit kulör. men frågan är om ni tycker att jag ska slipa ner och lacka om tanken också eller om jag ska bevara den som den är?

Klistermärkena som det står Monark på som sitter på var sida om tanken, går dom fortfarande att få tag på såfall om jag skulle lacka om den och så?

http://img87.imageshack.us/i/dsc02585a.jpg/

http://img443.imageshack.us/i/dsc025842.jpg/

så säg vad ni tycker och peppa mig så ska jag försöka komma igång så snart som möjligt <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du renovera ramen så kör fullt ut.
Annars skulle allt bevaras i samma skick men se till att allt fungerar som det ska, det är coolt! <!-- </EdIndex> --></div>
Tolle

Inlägg av Tolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nån som då vet färgkoden på den blå kulören?:) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker nog för ovanligheten skull att denna bör renoveras.
Kontakta AutoArkiv i sunne (sök på eniro) för att kolla om dekalerna finns innan du ger dig på en originalrenovering.
Den blå kulören borde väl vara som på andra monarpeder så någon borde ha tagit fram den. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
peter/gbg

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kör den som den är, ser ju som dom viktigaste delarna finns,
smörj i gång alla styrleder mm och bara kör?
lacka och renovera kan man alltid göra sen :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den ramen var det inte orginal med ILO. Ser ut som motorfästet är påbyggt.
Sachs! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I det skicket den ser ut att vara måste det väl till en renovering, i alla fall enligt mitt synsätt.

Om tanken är original och tillhör ramen bör den väl inte haft en Sachs, eller :? :? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är inte från första hälften av 50-talet, däremot första hälften av 60-talet (61 o senare).

Sen var dom där 1731 (borde heta 901731) bara en Crescent/MCB med annat motorfäste i princip. En riktig Monark/Monarped transport har tanken under flaket och ser helt annorlunda ut, dom försvan dock då denna modell kom.

Men det är ändå en ovanlig moped, värd att originalrenovera. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är den nog:

http://mo-ped.se/monark/mv63a.htm

med 2- eller 3-växlad JLO. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog riktigt Monark, men det är Nymans ram. <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är orginal med ilo, men det sitter sachsfästen på insidan av motorfästet,så orginal det kan bli, fabriken byggde dom så..... <!-- </EdIndex> --></div>
Tolle

Inlägg av Tolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för all info!!
Jätte intressant att lära sig mer och mer för varje inlägg jag läser :D
Har nog bestämt mig att det får bli en original renovering OM jag kan få tag på dekalerna på tanken, så ska kolla upp dom som Jossan tipsa om i tidigare inlägg så får vi se :wink: :D <!-- </EdIndex> --></div>
Tolle

Inlägg av Tolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->får åka dit där jag hämtade den och rota i gräset så kanske jag hittar skärmen och avgasröret så får man se vad för skick det är på det(troligtvis genom rötet om man tänker på hur ramen ser ut) :) <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Uploaded with ImageShack.us

här är en bild på min sån,bytte dock bakramen så jag fick sachfästen,
skickade med orginalramen när jag sålde den,
hjullagrena fram är lite anorlunda på dom äldre,
tydligen inte så lätta att hitta,enligt säljaren jag köpte av så var den en 1958 men inte säker på det, moppen var i ungefär samma skick som din när jag började,
tanken hittad på nån marknad, bakhjul och skärm likaså <!-- </EdIndex> --></div>
Tolle

Inlägg av Tolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->riktigt snyggt med dom vita stripes:en får jag säga :o <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar