Koppling på Zundapp KM 50 motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
frutte
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 dec 2010, 00:00
Ort: Skälby

Koppling på Zundapp KM 50 motor

Inlägg av frutte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En gammal typ av motor, enpetare med remdrift.

Är det någon som vet vilken ordning och hur många av varje lammeler, stålplattor och ev brickor ska sitta på den?

Bilder?

På sprängskisser redovisas det endast en av varje lamell och skiva för att påvisa artikelnummer.

Tacksam för hjälp.

Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har samma problem, har satt ihop det på alla sätt som finns med får inte kopplingen att fungera. så som sagt om nån har bilder på ordningen skulle det va bra <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 498
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->255:an (snarlik efterföljare) har tre lameller och tre plåtplattor, om jag inte missminner mig.

Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas våran sprängskiss kan hjälpa. Håll till godo.
Zündapp KM 48, KM 50
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm en sån pillade jag ju i för 2år sen jag kommer ihåg att jag fick tillverka verktyg till den kopplingen.. Å om jag inte missminner mig så var det 2 lameller (kan det ha vart tre..?). Jag kommer även ihåg att dom som är original är bara skit & att man måste köpa nya med stomme av stål eftersom klackarna går av på originalen. Men nu är jag inte hundra på allt detta :roll:
måste nog friska upp minnet i morgon.. (räcker med att ställa mig å glo på mopeden ett tag) <!-- </EdIndex> --></div>
frutte
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 dec 2010, 00:00
Ort: Skälby

Inlägg av frutte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den sprängskissen har jag sett och hjälper inte i det avs. att man ser hur många av varje det ska vara.
Har en stor låda med typ 10 plattor och 10 lameller, därav frågan.

/Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
johnnyer
Inlägg: 46
Blev medlem: 28 aug 2008, 23:00
Ort: Karlstad

Inlägg av johnnyer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej det är 3st lameller och 2st plåtar men det hela bygger så mycket så det är svårt att få den att frikoppla <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plockade ihop min koppling och efter denna ordning fungerade kopplingen problemfritt.

1. bottenplattan med de 6 bultarna
2. Lamell
3. Stålplatta
4. Lamell
5. Stålplatta
6. Lamell
7. Halvmånsformade låsklämmor som ska sitta i spåren på den "taggiga" centrumbulten
8. Ytterplattan med nedsänkningarna för fjädrarna
9. Den gängade centrumlåsbulten
10. Fjädrarna
11. Den konformade ytterplattan
12. De sex muttrarna.
(För att kunna fästa de sex muttrarna måste man sätta en tving i centrum och pressa ned centrumplattan så att det går att dra åt muttrarna. Muttrarna ska dras åt relativt hårt.

När allt detta är monterat ska det fungera att frikoppla men det är en stor kraft som krävs för att frikoppla så wiren ska vara mycket spänd. Man kan bygga ut med distansbrickor på Stiftet som sitter i centrum ytterst för att få kopplingsarmen att ta tidigare och få större kraft. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Skriv svar