får inte full effekt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

får inte full effekt

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute och provkörde min monarped 52.a tidigare idag och märkte att motorn inte riktigt ville varva ur när jag körde men när jag kopplade och gasade så varvade den ur. Kändes som om den inte riktigt orkade med mig, saknas av kraft.

Är det likadant för er såhär efter julen?

Vart börjar jag leta?
Jag slipade med ett våtslippapper på brytarna för att se om det skulle göra någon skillnad men det gjorde det inte.
Jag testade även att ändra läget på nål mellan 2-3 som det står i "stora tvåtakts boken" att det ska vara men tyckte inte det gjorde någon skillnad.

Imorgon hämtas nya delar till tändningen hos ettans, brytare, kondis,tändspole,hatt och kabel. Kan det göra någon skillnad?

Nu börjar jag fundera på cylinderfotspackningen och topplockspackningen
dom är ju snart 60år som kanske börjar ge upp?



som vanligt väldigt tacksam för svar :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske är något skit med soppa/förgasare, fast då skulle den nog inte varva ur när du frikopplade :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att jag läst att topplockspackningen inte bör vara av papper, stämmer detta? skar precis ut en i 0,8mm papp nu. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade samma problem med min novolette -52a å det var fel värmetal på stiftet..
men det kan bero på många faktorer tändinställning, lågt komp, tätt avgas, felbestyckning, eller tätt luftfilter alternativt svikande topp/packning men det brukar höras..fortsätt leta mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt lite allmänna ålderskrämpor :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jul maten kan vara orsaken <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:hade samma problem med min novolette -52a å det var fel värmetal på stiftet..
men det kan bero på många faktorer tändinställning, lågt komp, tätt avgas, felbestyckning, eller tätt luftfilter alternativt svikande topp/packning men det brukar höras..fortsätt leta mvh/Dr
Bytte till ett nytt tändstift tidigare men det gjorde ingen skillnad, kör nu NGK B7HS (kallas även: W225T1,W5AC) <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror nog att det är tändrelaterat. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då blir det att försöka ställa den när allt nytt är monterat på tändplattan, <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis, kollade du att du hade färsk soppa i tanke så det inte är gammelsoppa med en skvätt vatten iblandat.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad rekommenderas på den motorn (har det inte i huvudet) men som ett ex. på min tidiga Novolette med Rexmotorn körde jag med B6 å det blev en djäkla skillnad när jag bytte till B4 som det ska vara..
Det är bara dom nyare Novoletterna som går på B6 stift
så det är hyffsat noga med vad du väljer för stift..
men eftersom det är en gammal motor som stått still ett tag så skadar det inte knacka ihop elektrodavståndet på stiftet en aning för det brukar vara bra mkt sämre magnetism på gamla svänghjul som inte använts på länge..Förresten du hade ju även andra motorer.. prova att byta s-hjul det går ju snabbt å märker du ingen skillnad så är ju iaf det problemet eliminerat :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->FP50 ska ha mycket förtändning 4-4.5 mm
0.3-0.4 brytaravstånd
9-12 mm abriss
bosch W225 stift (var det nu blir idag) med 0.4-0.5 elektrodavstånd

(enligt mitt datablad från -54) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag uppfattat det hela rätt så orkar moppen inte när du kör, men varvar ur när den är obelastad.
Jag sätter mina pengar på att den får för lite soppa. Rengör förgasare och bensinkran. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla att inte den sotat igen på avgas/utblås....även kröken + ljuddämparen.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ungefär samma problem med min Autoped jag har provat allt men den vill inte varva ur och är tokslö, tändningen är inställd, ny kolv, rengjord tank och bensinkran, klinisk ren från sot ? <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Skriv svar