Sida 1 av 2

får inte full effekt

Postat: 11 jan 2011, 21:59
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute och provkörde min monarped 52.a tidigare idag och märkte att motorn inte riktigt ville varva ur när jag körde men när jag kopplade och gasade så varvade den ur. Kändes som om den inte riktigt orkade med mig, saknas av kraft.

Är det likadant för er såhär efter julen?

Vart börjar jag leta?
Jag slipade med ett våtslippapper på brytarna för att se om det skulle göra någon skillnad men det gjorde det inte.
Jag testade även att ändra läget på nål mellan 2-3 som det står i "stora tvåtakts boken" att det ska vara men tyckte inte det gjorde någon skillnad.

Imorgon hämtas nya delar till tändningen hos ettans, brytare, kondis,tändspole,hatt och kabel. Kan det göra någon skillnad?

Nu börjar jag fundera på cylinderfotspackningen och topplockspackningen
dom är ju snart 60år som kanske börjar ge upp?



som vanligt väldigt tacksam för svar :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:05
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske är något skit med soppa/förgasare, fast då skulle den nog inte varva ur när du frikopplade :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:05
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att jag läst att topplockspackningen inte bör vara av papper, stämmer detta? skar precis ut en i 0,8mm papp nu. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:17
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade samma problem med min novolette -52a å det var fel värmetal på stiftet..
men det kan bero på många faktorer tändinställning, lågt komp, tätt avgas, felbestyckning, eller tätt luftfilter alternativt svikande topp/packning men det brukar höras..fortsätt leta mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:26
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt lite allmänna ålderskrämpor :nod: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:30
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jul maten kan vara orsaken <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:38
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:hade samma problem med min novolette -52a å det var fel värmetal på stiftet..
men det kan bero på många faktorer tändinställning, lågt komp, tätt avgas, felbestyckning, eller tätt luftfilter alternativt svikande topp/packning men det brukar höras..fortsätt leta mvh/Dr
Bytte till ett nytt tändstift tidigare men det gjorde ingen skillnad, kör nu NGK B7HS (kallas även: W225T1,W5AC) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:42
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror nog att det är tändrelaterat. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:47
av Oldie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då blir det att försöka ställa den när allt nytt är monterat på tändplattan, <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jan 2011, 22:49
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis, kollade du att du hade färsk soppa i tanke så det inte är gammelsoppa med en skvätt vatten iblandat.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2011, 00:08
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad rekommenderas på den motorn (har det inte i huvudet) men som ett ex. på min tidiga Novolette med Rexmotorn körde jag med B6 å det blev en djäkla skillnad när jag bytte till B4 som det ska vara..
Det är bara dom nyare Novoletterna som går på B6 stift
så det är hyffsat noga med vad du väljer för stift..
men eftersom det är en gammal motor som stått still ett tag så skadar det inte knacka ihop elektrodavståndet på stiftet en aning för det brukar vara bra mkt sämre magnetism på gamla svänghjul som inte använts på länge..Förresten du hade ju även andra motorer.. prova att byta s-hjul det går ju snabbt å märker du ingen skillnad så är ju iaf det problemet eliminerat :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2011, 07:26
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->FP50 ska ha mycket förtändning 4-4.5 mm
0.3-0.4 brytaravstånd
9-12 mm abriss
bosch W225 stift (var det nu blir idag) med 0.4-0.5 elektrodavstånd

(enligt mitt datablad från -54) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2011, 10:36
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag uppfattat det hela rätt så orkar moppen inte när du kör, men varvar ur när den är obelastad.
Jag sätter mina pengar på att den får för lite soppa. Rengör förgasare och bensinkran. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2011, 11:14
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla att inte den sotat igen på avgas/utblås....även kröken + ljuddämparen.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2011, 13:06
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ungefär samma problem med min Autoped jag har provat allt men den vill inte varva ur och är tokslö, tändningen är inställd, ny kolv, rengjord tank och bensinkran, klinisk ren från sot ? <!-- </EdIndex> --></div>