<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har fått tag på en NOS avgasmutter till sachs. Och för att den ska slippa gå samma öde till mötes som de flesta andra skulle jag vilja ha tips på vad man ska använda för att dra dit/loss den!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får nog tillverka ett vertyg till den som greppar
i alla hakar det blir nog mycket slipande
o använd packning med <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det blir väl så... Men jag hoppas fortfarande att nån ska komma med en bättre ide. Och det borde ju ha funnits nåt vettigt verktyg?
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tidigare fanns det ett verktyg som heter haknyckel,
finns ibland hos en del skrotverktygsnasare på marknaderna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns även hos firmor som säljer ur Ahlsells sortiment eller Luna (tools/järngruppen) eller hos momentum <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, antar att det är en sån här ni menar:
Men de har ju bara en hake och är väl smala. Men en 15-20 mm bred haknyckel kanske skulle funka...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fördelen med en haknyckel är att den går att få det där sista i kraft som gör att avgasmuttern sitter kvar och det är tätt. Utan att avgasmuttern blir sönderslagen om man använder hammare och huggmejsel eller polygrip för att få det tätt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller fräsa ett verktyg med den bredden man vill ha och med så många piggar som skall dra (2 st) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bara sett haknykeln bland originalverktygen som kan ha använts till avgasmuttern... Men i och för sig en mindre flänsmutternykel (haknykel som hakar på flera flänsar) som inte var avsedd för avgasmutterns storlek, men som i praktiken skulle funka utmärkt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast <!-- </EdIndex> --></div>
tompa skrev:Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast
DEn här har jag varit inne på men jag har ingen gassvets... men en 'pinnsvets'. Och med tålamod och en vinkelslip skulle det nog gå att göra nåt motsvarande.
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
tompa skrev:Eller varför inte ta ett lagom brett plattjärn, fram me svetsen och glödga järnet, bocka en lagom diameter med spets in mot flänsen.
förstärk sedan med vinkeljärn på utsidan som du svetsar fast
DEn här har jag varit inne på men jag har ingen gassvets... men en 'pinnsvets'. Och med tålamod och en vinkelslip skulle det nog gå att göra nåt motsvarande.
/Tomas
Lite svårt att bocka järn i dom vinklarna utan att ha järnet glödgat.
För länge sedan testade jag att härda bonnjärn som jag smitt, genom att först glödga och sedan doppa i linolja, kan ju vara ett alternativ.
obs måste vara utomhus, det ryker når förd...ä..vligt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att få till böjen på 3-4 mm plattjärn borde väl gå utan värme, sen tänkte jag svetsa på 'hakarna' och slutligen slipa till med vinkelslipen. Men jag vet inte...