BA20d (bilux 35/35W) till P43t (H4 60/55W) adapter?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Lason

BA20d (bilux 35/35W) till P43t (H4 60/55W) adapter?

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte vad jag ska lägga tråden då det är en allmän fråga, men gäller MC och 12v...

Har hört av.. hrm.. "Äldre visa män" att det fanns obyggnadskit när H4 kom för att bygga om dom gamla Biluxstråklastarna till H4...

Har en Suzuki GS500E -78 med Bilux-lampa i, BA20d sockel.
Någon som har någon idé, eller vet någon som har byggt om och kunnat använda H4 istället... Eller vet om det öht funnits satser för den sockeln som dom säger...

Hur har jag inte måttet på lyktan, men annars bör det väll gå att sätta in en lös strålkastare i lykthuset? Är jui ont om plats däri också dock, då halva hojens kablar är gömda däri :P

Inte för att ljuset direkt suger, men H4 är ju bättre..

Gäller denna:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Lason

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat upp lite nu, Volvo 164 lysen passar troligen, men är nog dyrt, alrernativet är vanligt 7" med en mellanring :) <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lason skrev:Har kollat upp lite nu, Volvo 164 lysen passar troligen, men är nog dyrt, alrernativet är vanligt 7" med en mellanring :)
du har ju oxå en del trevliga fordon....och blir nyfiken när du är medlem på garaget....får man undra vad du kallas där? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Lason

Inlägg av Lason »

Neifelheim skrev:
Lason skrev:Har kollat upp lite nu, Volvo 164 lysen passar troligen, men är nog dyrt, alrernativet är vanligt 7" med en mellanring :)
du har ju oxå en del trevliga fordon....och blir nyfiken när du är medlem på garaget....får man undra vad du kallas där?
Det får man och svaret är twin_cam :)

I min presentation finns länkar till bilder på samtliga fordon också :) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör ett inpass som inte hjälper dig i jakten på annan strålkastare, men kanske desto mer i jakten på mer ljus.

Glödlampor är EXTREMT känsliga för hur hög spänning (volt) de får, en skillnad på ynka 5% ändrar ljusstyrkan omkring 20%. :shock:

På grund av motståndet som finns i alla elkablar, kontakter, strömbrytare etc. får man alltid ett visst spänningsfall på vägen från batteri/generator till lampan och tillbaka (jordningen är ju lika viktig!). På grund av bl.a. ekonomiska orsaker är grejerna ofta underdimensionerade vilket ger en del spänningsfall, och 30 års åldrande & oxiderande gör inte situationen bättre på något sätt.

Om man kringgår gamla klena kablar etc. med relä och nya extra grova kablar kan man många gånger få en rejäl förbättring av lyset. Har gjort operationen på ett gäng fordon, bland annat ett par Derbi Senda och VW Passat från sent 90-tal - båda hade ca 10% spänningsfall med originalkablarna och praktiskt taget 0% med de nya. Skillnaden på lyset var - no pun intended - som natt och dag. :wink:

Nackdelar då? Givetvis finns det såna också! Glödlampor får kortare livslängd med högre matningsspänning. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fans en gång i tiden H4 som passade i gammla fattningen. Besiktningen godkände dom aldrig. Annars, gör som jag. Vissa H4 lampor är fattningen tennlödd, där är det lätt att ta löst sockeln. På andra är fattningen punktsvetsad,där slipar man bort svetsen. Sedan svarvar jag en ny fattning i aluminium som passar i strålkastaren. därefter svarvar jag hålet för H4 lampans cylindriska del. I sidan på nya fattningen gängar jag i en M4 skruv. Därefter justerar jag in fokus och vänder H4 lampan med spegelkupan neråt, så halvljusbilden blir rätt. Drag åt stoppskruven lite lagom så lampan sitter. Färdigt och grövre tampar förståss och rälä som G-son skrev. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där med att dra nya kablar med relä är ju bra men det ena förtar inte det andra. Gör så men sätt dit en H4 också.

Tror du kan få tag på 180 mm ljusinsats utan att det behöver kosta en förmögenhet. Leta på och inte minst på nätet.

På den tiden det begav sig när H4-insatserna var nya så ville många ha sådana glödlampor i sina gamla insatser. Då fanna det H4-or med den gamla lampsockeln. Dessa var dock olagliga men det är ju mycket som är.
Kansle du kunde hitta en sådan lampa på någon marknad?! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.jon-erik.se/240delar.html

Här är en nyuppdaterad lista

Bl.a. Strålkastarinsats H4 (rund 180 mm), 150 kr/st. (finns flera)
Strålkastarinsats H4 (rund 180 mm), 1 par NYA, 700 kr/paret

Jon-Erik Öberg (Norrtälje), 0175 604 61 (kopplar vidare till mobilen om jag inte är inne)

Lista med Volvo delar till salu. Senast uppdaterad 4 februari 2011

Verkar bara att handla som det ser ut :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
G-son

Inlägg av G-son »

Conrad Engström skrev:Det fans en gång i tiden H4 som passade i gammla fattningen. Besiktningen godkände dom aldrig.
Jag tror att du pratar om en annan lampa, som bl.a. Biltema säljer halogenversionen av än idag.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Belysning/Halogenlampa-H4/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Belysning/Asymmetrisk-glodlampa/

Har aldrig sett "H4" med Ba20d-sockel, däremot finns det 35/35W halogen idag, och 45/40W glödlampa - har även sett 60/60W glödlampa någonstans men vet inte om det går få tag i nu ens. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar