<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla.
Jag har en röd MCB 1279. Mopeden har stått konserverad några år och tanken har varit tom, den bör rengöras, jag tror att det finns rostflagor i den.
Är det någon som har tips hur man enklast gör? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fyll den med 1 dl citronsyra och vatten. låt stå en vecka med lite omskakning varje dag. Funkar bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En vecka med citronsyra känns riskabelt - när rosten är slut övergår syran till att långsamt fräta på metallen istället...
Steg ett bör ju vara att riva loss det lösaste i tanken, att stoppa i en näve gamla muttrar och skaka tanken ett tag brukar kunna göra rätt bra nytta. Sedan kan man ta till citronsyra för att få bort resten om man vill. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hade använt bensin och skruv eller grus och skakat runt ett par gånger det funkar bra <!-- </EdIndex> --></div>
bryggaren skrev:komplettera med ett bränslefilter så blir det bra...
Ja men inte ett sånt där litet "moppefilter" i frän färg det gör ingen nytta
hindrar mest "flödet"
Om filtret på kranen är helt så räcker det "tycker jag"
skiten som slinker igenom det går igenom munstyckena i förgasaren också <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar slänga i en näve muttrar och skaka runt, sen skölja med ren bensin. Gör detta om tills rostflagorna släppt och komplettera sedan med bensinfilter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte riktigt men skulle tro att diesel inte löser upp lika mkt som tex bensinen gör? etanol är väll effektivast av dom tre som rengörning i tanken <!-- </EdIndex> --></div>