<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inhandlade en renoverad 3-växl sachs motor på tadera för ett tag sen tänkte att det bara skulle va´ och hänga dit och sen ut och gasa
Men det går inte att få i mer än två växlar,har provat att dra i växel pinnen för hand men hittar endast två växellägen.
Va´ e de för fel, är den fel i hopsatt?
Finns det något knep man kan prova med innan man river isär motorn?
En annan grej som händer är att växel pinnen vill gänga sig ur när man har satt dit växelsegmentet och rullar hjulet bakåt, ska man ha locktite på?
Är det någon som har någon ide’ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växellådan kan vara dåligt shimsad. Växeldreven skall shimsas på axeln för att inte glappa. Har du dessutom glapp i axeln som helhet är det svårt att få ordning på växlarna. Kan du röra drev- (eller växel-) axeln in-ut? Gängar stången ur på utsidan eller insidan? På utsidan har man ju en låsmutter för att hålla spårmuttern. På insidan kan man använda loctite eller "nita" stången i änden så att medbringaren inte gängar ur. "Renoveraren" tycks ha missat något. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gängar man på muttrarna på växelstången för långt får man inte i trean.
muttrarna tar i axeländen innan stången når in till trean.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar ställa in så att växelstången sticker ut ca 1mm utanför låsmuttern, det brukar funka hyffsat. Sedan finjusterar jag utifrån det. Nu uppfattade jag dock problemet så att det inte gick att hitta växlarna ens när växelstången var "fri". <!-- </EdIndex> --></div>
Norman skrev:Växellådan kan vara dåligt shimsad. Växeldreven skall shimsas på axeln för att inte glappa. Har du dessutom glapp i axeln som helhet är det svårt att få ordning på växlarna. Kan du röra drev- (eller växel-) axeln in-ut? Gängar stången ur på utsidan eller insidan? På utsidan har man ju en låsmutter för att hålla spårmuttern. På insidan kan man använda loctite eller "nita" stången i änden så att medbringaren inte gängar ur. "Renoveraren" tycks ha missat något.
Den gängar ur på insidan, men går bra att skruva tillbaka så då testar jag med lite locktite.
får kolla upp det här med glappen.
tack så länge. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du gängar ur axeln till växlarna (växelföraren) tar du en risk.
Medbringaren i lådan blir då utan styrning och kan hoppa ur läge.
Då är det bara att klyva motorn.För att minimera risken,lägg
motorn med kopplings sidan neråt och växelföraren intryckt
i motorn så att endast gängorna o lite till sticker ut.........
Juster muttern går att vända fel om man är lite stressad
(sugen på att börja festa) och då är det svårt att få till det.....
Hände mej uppe i Borlänge....om ni såg nån dåre som åkte
runt på campingen o försökte få i växlarna så var det jag.Hahaha..
ollaolle skrev:När du gängar ur axeln till växlarna (växelföraren) tar du en risk.
Medbringaren i lådan blir då utan styrning och kan hoppa ur läge.
Då är det bara att klyva motorn.För att minimera risken,lägg
motorn med kopplings sidan neråt och växelföraren intryckt
i motorn så att endast gängorna o lite till sticker ut.........
Juster muttern går att vända fel om man är lite stressad
(sugen på att börja festa) och då är det svårt att få till det.....
Hände mej uppe i Borlänge....om ni såg nån dåre som åkte
runt på campingen o försökte få i växlarna så var det jag.Hahaha..
Hadebra. Göran.
Ok! tack för tipsen, Blir till att meka i helgen. men först en öl <!-- </EdIndex> --></div>