<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skaffade mig en Monarscoot härom veckan och igår så var det dags första provkörningen. Det gick inget vidare eftersom jag inte hade någon bensinkran, och alltså inte heller någon bensin att tala om, men den gick ett par meter på det som fanns i flottörhuset. Den kändes pigg och rask men jag får nog skaffa en större förgasare eller borra mera kreativt.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har faktiskt grejat till den där lådan som sitter under sadeln och gjort ett nytt gångjärn, men annars så får den nästan vara som den är. Några klistermärken, om dom går att patinera, skall nog på också men annars så skall jag bara göra rent den och sätta på likadana handtag. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, då var den i stort sett färdig. Jag var ute och körde lite igår och den gick alldeles förbannat bra när den hade fått upp flåset. Det är lite synd med dom där tvåväxlade motorerna att det är ett så långt steg mellan ettan och tvåan men jag kunde inte komma på något vettigt sätt att ha både fotplattor och växelpedal.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär har jag också haft en tanke på att göra om man kommer över en Monarscoot vrak nångång, men då ska jag köra med 3/4 växlad fot.
Är inte så svårt att lösa växelpedalen med lite slöjdande
Vet dock inte om mina tankegångar om hur jag skulle lösa det funkar i verkligheten, men dom finns där <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä precis, en sån står högt på önskelistan men just nu så verkar det inte finnas några. Jag vill gärna ha handväxel på den där för dels så känns det rätt och sen så blir allt så mycket lättare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du en bild på bakre motorfästet??
Min monarscoot ska också få en zundappmotor handväxel ombyggd till 3-växlad.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog tyvärr inga bilder på motorfästena, och nu är det lite för sent, men jag använde ett par original från 529 (om nu ramen efter -76 heter så) som jag helt sonika sågade sönder och skruvade fast i motorn. Alltihopa gick sen att stoppa in mellan dom gamla fästena, och med motorn uppallad på en färgburk så näste jag fast alltsammans för att sedan plocka bort motorn igen och helsvetsa. Det främre fästet är ett original som bara är avsågat och svetsat i ramen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag efter jobbet så körde jag äntligen hem den. Närmare fyra mil gick på exakt 58 minuter men då åkte jag på en massa hopplösa cykelbanor, annars hade det ju gått fortare. Mätaren var i botten flera gånger... det kändes brutalt och jag njöt i fulla drag.
Med uppsågad motorkåpa på plats: <!-- </EdIndex> --></div>