Flinta cylinder svarvas

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Agent.007

Flinta cylinder svarvas

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite bilder på helgens projekt.
Hade en kass flintacylinder som behövde borras upp till överdimension.
Hoppas att det funkar...

Bild

Var tvungen att göra en ny bom till svarven.
Bild

Tyvärr räckte det inte att gå upp en dimension, var tvungen att beställa en 40mm kolv. Den är beställd idag och så fort den kommer så ska jag mäta den och köra en sista sväng. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att det finns dom på forumet som gärna vill se mer bilder.
både helhetsbild på svarvstålet och på hur du spänt fast cylindern.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Jag tror att det finns dom på forumet som gärna vill se mer bilder.
både helhetsbild på svarvstålet och på hur du spänt fast cylindern.

erlan
Så sant! Lägg gärna upp det i "svarvningstråden"

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5017&start=60&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite fler bilder...
Har svarvat en klump att fästa cylindern i. Den har riktigt tight passning för cylinderkjolen.
Bild

Jag beställde en hållare för hårdmetallskär från eBay i England.
Hållare jag beställde är gjord för att köra från chucken vilket gjorde att den passade perfekt när jag monterade som jag gjorde.
Jag fräste ett spår i rundstången som passade för hållaren och svetsade sedan fast bomen.
Bild

Jag använde en rundstång på 30mm eftersom jag hade en sådan hållare som jag inte använde till svarven.

Vid tidigare försök så har det flexat, men med den här setupen så fungerade det perfekt.

Sen gäller det bara att få cylindern ordentligt centrerad.
Lite besvärligt i det här fallet eftersom cylindern var oval efter tidigare misslyckat borrningsförsök. <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: finns det så stora kolvar till husqvarna <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Pierre skrev::shock: finns det så stora kolvar till husqvarna
Jepp, 40mm är max! Å dem passar även ilo :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom bilderna säger en hel del :D
jag har inte hunnit gorma i svarven än.. Håller just nu på med att få ordning runt omkring den ist. Vill inte ha prylarna liggandes huller om buller.
Men med din bild ser jag direkt lämpliga prylar som jag faktiskt redan har dvs. en liten kort stålhållare så jag behöver nu bara skaffa en stump kompaxel å svetsa fast den i :wink:
Väntar med spänning på fortsättningen :D
(å det vete fn om inte man skulle flytta den här tråden till svarvtråden så det blir samlat på samma ställe vad tycker ni ?) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skaffa hellre slipad axel i sis2172. det är lite styvare än "komprimerad axel". sis2172 är det finaste materialet som kallas för svetsbart.

erland <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men inte svetsa fast den lilla stålhållaren, ett par låsskruvar utifrån på rätt plats så det inte rister när man kör. Varför, jo man kan stoppa i den lilla stålhållaren från andra hållet och köra baklänges vid behov. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Något jag är nyfiken på är hur noga man ska vara med mätande osv när man ska borra en cylinder. om man kollar i stora tvåtaktsboken så verkar det ju vara väldigt mycket att göra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dum fråga men varför inte ta en invändig svarvbom istället??
behöver ju inte bli speciellt dyrt om man letar lite på blocket/tradera nå´n vecka
den kan man ju använda resten av sin svarvkarriär så några hundralappar för en beg är väl ok

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här svarvades mina cylindrar också men då med en inv.bom istället.
Packyn funkar kalas och det ska bli kul att se hur Raketen kommer funka... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kejsaren skrev:dum fråga men varför inte ta en invändig svarvbom istället??
behöver ju inte bli speciellt dyrt om man letar lite på blocket/tradera nå´n vecka
den kan man ju använda resten av sin svarvkarriär så några hundralappar för en beg är väl ok

Janne
Just svarvbommarna är det glest om på tradera. antagligen för att det
oftast blir direkt i skrotbingen om man krachar inne i ett hål.
dessutom är dom som setat i en CNC svarv ofta kapade så dom är för korta
för att räcka igenom en mopedcylinder.

007 variant funkar alldeles utmärkt. smaksak om man vill svetsa eller skruva som Conrad föreslog tycker jag.

Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske aningen vek

http://www.tradera.com/SANDVIK-innersvarvbom-inkl-skar-auktion_301891_129917579 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Den bommen funkar bra. Nästa storlek på skaft är 32mm och det är lite
trångt i en 38mm cylinder. men man kan slipa av baksidan om man hittar en sån. Men han viste ju vad grejorna kostar ochså.

Skriv svar