Sachs 3vxl tänder men startar inte

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
annesta
Kontakt:

Sachs 3vxl tänder men startar inte

Inlägg av annesta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag har renoverat en sachs 3 växlad och nu är det så att jag har försökt starta den men den tänder bara till och inget mer. Kan det bero på fel inställd tändning? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antingen så får den inte bensin eller fel/dåligt tändstiftet eller att tändningen måste justeras.
Har du kollat gnistan på stiftet och om bensin flödar som den ska? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
annesta
Kontakt:

Inlägg av annesta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin får den men har inte kollat gnistan, men jag fattar nada på dom där guiderna på hur man ställer in tändningen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla gnistan först.
Skruva ur tändstiftet och sätt det i tändhatten igen håll stiftet mot toppen och prova att kicka med handen medans du håller i stiftet. Gnistan ska vara blå.
Vad har du för stift?
NGK B6HS är bra för otrimmad eller 3,5hk sachs motor. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Skruva ur tändstiftet och sätt det i tändhatten igen håll stiftet mot toppen och prova att kicka med handen medans du håller i stiftet.
Rekommenderas ej om man har pacemaker :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enklare att ha fingret inne i tändhatten slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
annesta
Kontakt:

Inlägg av annesta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnistan var bra men jag fick igång den till slut nu är det bara växlarna som är krångliga att ställa in får i bara ettans växel. Vet någon hur man ställer in växlarna bra? fattar inget på dom där växeljusterings guiderna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

annesta skrev:Gnistan var bra men jag fick igång den till slut nu är det bara växlarna som är krångliga att ställa in får i bara ettans växel. Vet någon hur man ställer in växlarna bra? fattar inget på dom där växeljusterings guiderna.
Ja,fattar du inte växlings guiderna så blir det svårt.
Man gör helt enkelt så. staff_italiamac_fastidioso.gif

Ta det lungt och metodiskt så ska du se att det löser sig,börja med rad 1.
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
annesta
Kontakt:

Inlägg av annesta »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->asså jag fatatr ju till en viss del men när det står skruva i spårmuttern så mycket det går menar dom förhand eller tillsgängen tar slut för om man skruvar in för mkt byter den ju växel <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie

Inlägg av Oldie »

annesta skrev:Gnistan var bra men jag fick igång den till slut nu är det bara växlarna som är krångliga att ställa in får i bara ettans växel. Vet någon hur man ställer in växlarna bra? fattar inget på dom där växeljusterings guiderna.
du vet väl att resten av växlarna ligger "uppåt" ? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer ihåg första gången när jag skulle justera växlarna, 3vxl sachs. Det var ju som att läsa japanska!

Men nu för tiden kan man nästan göra det i sömnen. Men det är ju alltid svårt första gången :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs fotväxlade motorer kan ta sig någonstans! Hatar att det ska vara en sån j*vla precision med inställningarna. Nä, hellre handväxlat! <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

SachsMekarn skrev:Kommer ihåg första gången när jag skulle justera växlarna, 3vxl sachs. Det var ju som att läsa japanska!

Men nu för tiden kan man nästan göra det i sömnen. Men det är ju alltid svårt första gången :roll:
Håller med ... men jag kan inte förstå mig på guiden eller förklara för någon annan hur man gör :sorry:

Kanske beror på att Conrad och Pekka har gjort ett bra jobb med mina motorer slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar