sitter o funderar på hur mycket man måste bygga om motorn...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

sitter o funderar på hur mycket man måste bygga om motorn...

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för att få på en ekf 80 cc cylinder.

har sett att det är ett par stycken som har det här!!

sachs 2 växlad handväxel.

eller finns det andra cylindrar som passar bättre.

nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF står för en modell av sachsmotor (identisk på utsidan) som har en annan slaglängd och 4-vxl + ett annat bultmönster + som gör att en ny athena 80cc passar länk :

http://mopshop.de/shop/product_info.php?cat0=441&cat1=460&cat2=705&cat3=WnlsaW5kZXItS2l0cw==&products_id=4061&osCsid=a56da00123e64dfee9454a2e1692962e

Här är en motor (som jag säljer)
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about576.html


Länkar en bild på Conrads lyckade F50 bygge EKF med Athena
http://i145.photobucket.com/albums/r239/boelreana/DSCN5053.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom 80cc syllarna du sett här sitter på EKF motorer.
Sätta en 80ccare på ett vanligt block blir knepigt,
honda cyllen funkar däremot utmärkt på en vanlig sachs 2-3-4 växlad.
Blocket måste slipas ur några mm på varje sida och man måste göra sig en adapterplatta.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här syns skilnaden EKF/vanlig 2-vxl!
Bild

Du förstår nu prblemet med 80cc på en vanlig sachsmotor.
EKFen sväljer riktigt bamsiga cyllar, med lite urfräsning så är 100+cc inga problem :shock: . Nej Nej sachsen håller inte för effekten man kan få ut med den storleken :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för informationen, satsar nog på en hondacylinder.

Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:Dom 80cc syllarna du sett här sitter på EKF motorer.
Sätta en 80ccare på ett vanligt block blir knepigt,
honda cyllen funkar däremot utmärkt på en vanlig sachs 2-3-4 växlad.
Blocket måste slipas ur några mm på varje sida och man måste göra sig en adapterplatta.

Bild
Bild
Det ser ut som om pinnbultarna är utflyttade, stämmer det?
hur tjock måste adapterplattan vara?

Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Adaptern är 4mm tjockt hardox stål, den sitter på sachs blocket med försänkta skruvar, pinnbultarna sitter utflyttade för att passa hondan(gängade i adaptern), kolven är en suzuki k50 45mm.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar , då har jag något o pula med i vinter.

nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:Adaptern är 4mm tjockt hardox stål, den sitter på sachs blocket med försänkta skruvar, pinnbultarna sitter utflyttade för att passa hondan(gängade i adaptern), kolven är en suzuki k50 45mm.
Bild
Du har inte lust o kopiera av adapterplattan på tex en kartongbit o skicka den till mig sä jag kan göra en sådan??

kan betala det du vill ha för besväret.

nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det här vara till nån hjälp? skriv ut på papper (kolla att skalan blir rätt!) hondabultdelningen får du märka upp efter cyllen.
1. gör platta efter mall
2. skruva dit plattan på sachsmotorn
3. slipa ur platta/block tills cylindern går dit
4. märk upp hondabultdelning på plattan med hjälp av cyllen (när det sitter på motorn)
5. borra/gänga.

http://web.telia.com/~u76402280/Model2.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han är allt lite slö Esso.. oregonian_mornincoffee.gif

Eftersom det är JUL borde han väl göra en adapterplatta :whistel: <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan man köra med sachs original vev eller måste man ev byta till sachs racing, ekf vev? (när man har en sådan här honda mt/yamaha dt cylle)

är det med 4mm adapterplatta som man har om man har en originalvev? ska den vara mindre tjocklek med orig vev?

hur vet man hur tjock adapterplattan ska vara?
//mocklarn

förresten vad är slaglängden på en sachs racing stake med nållager? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Standard och "rejsing" är lika 42 i slag, EKF veven är 44, om du hittar någon. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mocklarn skrev:kan man köra med sachs original vev eller måste man ev byta till sachs racing, ekf vev? (när man har en sådan här honda mt/yamaha dt cylle)

är det med 4mm adapterplatta som man har om man har en originalvev? ska den vara mindre tjocklek med orig vev?

hur vet man hur tjock adapterplattan ska vara?
//mocklarn

förresten vad är slaglängden på en sachs racing stake med nållager?
4mm adapterplatta med orginal eller toppracingvev, hondacylle, suzuki k50 kolv. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Esso ... Motorn på tradera verkar ju inte bli den billigaste
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=81269347
kommer den att passera 8k ??
(klart att sachs rätta värde är svårt att uppnå) slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar