Kopplingsarm lealös sachs
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
- Kontakt:
Kopplingsarm lealös sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har tagit fram min gamla Apollomoped och tänkte försök göra i ordning den. Första problemet som dykt upp är att kopplingsarmen är helt lealös. Jag är väldigt novis när det gäller skruvandet på mopedmotorer. Det är en tvåväxlad handväxel med kickstart. Jag har sökt här på forumet och hittar inget som hjälper mig så kom gärna med tips och lösningar. Sen en fråga till...om man inte fixar att få i orning på den finns det isf någon som håller på med sachs i närheten av trollhättan/vänersborg....MVH Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
- Kontakt:
Re: re
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack för tippset! Jag var orolig att den ej kopplade över huvudtaget men det verkade bara vara lamelerna som var ihopklistrade.... Ja kör en utpåliggande returfjäder tills vidare. Lr går det byta retur utan att klyva? <!-- </EdIndex> --></div>HillBilly skrev:du har ju grabbarna i Mellerud Alabama och de 40 rövarna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingen är ganska enkel att meka med. Du behöver inte klyva motorn. Tappa ur oljan ur motorn. Skruva bort höger motorkåpa. Nu kan du se vad som händer när du rör på kopplingsarmen. VIll du ta isär kopplingspaketet rekommenderar jag att du kollar in detta verktyg http://www.raketsport.com/mektips_lamellkorg.htm
Detta verktyg är det enda du behöver (förutom skruvmejsel mm) för att ta isär lamellpaketet. Pressa ihop paketet med hjälp av verktyget och dra ur clipsen som håller paketet på plats - klart! Fjädrarna som trycker tillbaka kopplingsarmen är samma fjädrar som sitter i lamellpaketet. Dessa går att byta, men jag tror inte att det är det som är problemet. Plocka isär och gör rent, det hjälper ofta även vid de mest knepiga problemen. Jag kommer själv från VBG, men det är över 20 år sedan jag bodde där. Det finns en snubbe utanför vbg som jag tror kan hjälpa dig om du kör fast, vill du ha hans nummer kan du väl pm:a. Jag vill inte lägga ut telefonnummer här. <!-- </EdIndex> --></div>
Detta verktyg är det enda du behöver (förutom skruvmejsel mm) för att ta isär lamellpaketet. Pressa ihop paketet med hjälp av verktyget och dra ur clipsen som håller paketet på plats - klart! Fjädrarna som trycker tillbaka kopplingsarmen är samma fjädrar som sitter i lamellpaketet. Dessa går att byta, men jag tror inte att det är det som är problemet. Plocka isär och gör rent, det hjälper ofta även vid de mest knepiga problemen. Jag kommer själv från VBG, men det är över 20 år sedan jag bodde där. Det finns en snubbe utanför vbg som jag tror kan hjälpa dig om du kör fast, vill du ha hans nummer kan du väl pm:a. Jag vill inte lägga ut telefonnummer här. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Åter igen tack för tipst! Ja tror allt skall fungera nu och väntar nu bara på packningar etc så ja kan skruva ihop grejerna o testa. <!-- </EdIndex> --></div>Norman skrev:Kopplingen är ganska enkel att meka med. Du behöver inte klyva motorn. Tappa ur oljan ur motorn. Skruva bort höger motorkåpa. Nu kan du se vad som händer när du rör på kopplingsarmen. VIll du ta isär kopplingspaketet rekommenderar jag att du kollar in detta verktyg http://www.raketsport.com/mektips_lamellkorg.htm
Detta verktyg är det enda du behöver (förutom skruvmejsel mm) för att ta isär lamellpaketet. Pressa ihop paketet med hjälp av verktyget och dra ur clipsen som håller paketet på plats - klart! Fjädrarna som trycker tillbaka kopplingsarmen är samma fjädrar som sitter i lamellpaketet. Dessa går att byta, men jag tror inte att det är det som är problemet. Plocka isär och gör rent, det hjälper ofta även vid de mest knepiga problemen. Jag kommer själv från VBG, men det är över 20 år sedan jag bodde där. Det finns en snubbe utanför vbg som jag tror kan hjälpa dig om du kör fast, vill du ha hans nummer kan du väl pm:a. Jag vill inte lägga ut telefonnummer här.