Sida 1 av 2

Maraton 1214

Postat: 05 apr 2011, 18:51
av frippegubben
Hepp!

Blev ägare till en Maraton 1214 i förra veckan. Bytte till mig den mot en gammal inombordsmotor som stått i garaget och tagit plats alldeles för länge. Bytt bytt, kommer aldrig mer igen, han blev glad, jag blev glad, perfekt deal för båda! :D

En riktig antimoppe, enpetad Flinta med trampor och automat. Ska bli spännande att se om den går att åka nåt på. För närvarande funkar inte tändningen, men det ska väl gå att fixa. Annars verkar skicket hyggligt, allt fanns med förutom hastighetsmätaren (eller ska det bara vara täcklock?)

Postat: 05 apr 2011, 19:30
av Lasse väss
oregonian_congratulations.gif

Finns en uppfinning som heter kamera :wink:

:thumb:

Postat: 06 apr 2011, 07:21
av frippegubben
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kamera???

Vänta lite, måste Googla...

Aha, nu förstår jag. Det är så man får till de där bilderna på nätet som ser så verkliga ut! Och jag som alltid trott att det behövdes en universitetsexamen i Photoshop. Det känns ju nästan som att fuska.

Det här måste jag undersöka närmare! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 apr 2011, 07:31
av Raketsport
frippegubben skrev: Aha, nu förstår jag. Det är så man får till de där bilderna på nätet som ser så verkliga ut!
:lol:

Grattis till bytet. Jag tror det ska vara täcklock på den för det är ingen påkostad modell.

Postat: 07 apr 2011, 09:05
av frippegubben
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lyckades lista ut hur det där med Kamera funkar!

Bild
Maraton 1214, fram by frippegubben, on Flickr

Bild
Maraton 1214, sida by frippegubben, on Flickr <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 apr 2011, 10:05
av Raketsport
Vad fin den är! Enkel och snygg modell :D

Postat: 07 apr 2011, 10:44
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja riktigt fin moped!
Förresten vad bra svingkåporna passar mot flintamotorn
har inte tänkt på att dom har samma linjer förrän nu när man ser dom silverlackade :D
men visst är dom kåporna homemade eller hade den modellen inga bulor
hur som helst skitsnygg å rätt patina grattis till ett bra byte! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 apr 2011, 10:55
av Dan L
Förmodligen hade den bara täcklock då det är en basmodell.

Grattis till en ovanlig moped i fint bruksskick

:wink:

Postat: 07 apr 2011, 11:28
av pangerva
Gött och se att den har kvar en vettig sadel också.
Grattis till en fin moppe! :D

Postat: 07 apr 2011, 11:57
av frippegubben
dr.novolette skrev:Ja riktigt fin moped!
Förresten vad bra svingkåporna passar mot flintamotorn
har inte tänkt på att dom har samma linjer förrän nu när man ser dom silverlackade :D
men visst är dom kåporna homemade eller hade den modellen inga bulor
hur som helst skitsnygg å rätt patina grattis till ett bra byte!
Ja, det tänkte jag också på, att de såg hemmagjorda ut. Det är likadant på andra sidan med. Jag ska kolla närmare på det när jag fixar tändningen.

Annan kul grej är att det inte är nån verktygslåda under locket, bara ett tomt hål och luftfiltret därunder. Det ser faktiskt ut som att det inte ens skulle få plats med verktygslåda med det luftfiltret...

Postat: 02 maj 2011, 13:34
av frippegubben
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kollat svingkåporna/kedjeskyddet.

Det var hemmagjort, men riktigt snyggt gjort i aluminiumplåt!

Tyvärr återstår tändningsproblemen. Provade att byta till en annan tändplatta jag hade, men den var lika död den. Får bli lite allvarligare felsökning nån kväll... :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 maj 2011, 15:44
av zappafan
frippegubben skrev:Annan kul grej är att det inte är nån verktygslåda under locket, bara ett tomt hål och luftfiltret därunder. Det ser faktiskt ut som att det inte ens skulle få plats med verktygslåda med det luftfiltret...
Samma som på min 1279:a, fast där sitter det visst en Mikuni 24 med luftfilter.. :lost gloria:

Postat: 02 maj 2011, 16:00
av Roos
slider_score.gif

Postat: 02 maj 2011, 18:24
av Raketaren
en fin ooch helt rätt patienterad moppe kan bara gratulera till klippet frippegubben oregonian_congratulations.gif

Postat: 27 apr 2012, 08:47
av frippegubben
Och nu, ett år senare har jag äntligen fått tummen ur och tittat till den lite till.
Det blev byte av konding och brytare, sen blev gnistan fet och fin.
Sen återstod ett problem, att få igång eländet...
Blåsa ren förgasaren och sätta dit ett filter på bensinslangen var första åtgärden.
Sen var det tramperiet som gjorde mig fundersam, det bara slirade.
Efter lite googlande så förstod jag till slut konstruktionen. Pga centrifugalkoppling går det inte att springa igång eländet utan det måste trampas.
Det sitter en metallplatta med en pålimmad korkring som ska tryckas mot kopplingskorgen när man trampar och den var förstås utsliten.
Jag gjorde ett försök att limma dit ny kork, men epoxy fäste inte, och alla andra lim jag kollade på tålde varken höga temperaturer eller olja, så lösningen fick bli brutalare än så.
Jag satte dit tre små svetsloppor på kanten till kopplingskorgen och sen var tanken att slipa motsvarande hål/gropar i plattan där korken suttit, så de skulle kunna greppa mot varandra när man ska starta.
Men det visade sig att det räckte med svetslopporna, det blev alldeles tillräckligt grepp ändå och igår kväll startade den för första gången!
Den gick så fint så, precis som en gammal Flintamotor ska!

Den enda fundering man kan ha mot denna lösning är att det kanske finns risk att det sliter loss små metallspån om det inte är tillräckligt spel och dessa sen sliter på motorn. Det får tiden utvisa. Ev kan man kanske sätta en magnet vid oljepluggen.

Lite småpill återstår, som att koppla ihop elen igen, men sen är den klar för mopedutflykt imorgon! 8)