hur laga cylinder ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
-badass-

hur laga cylinder ?

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en flinta cylinder som pluggen är dragen på men den har spruckit alldeles under insuget, nån har försökt laga med svets men det är inte riktigt tätt.
Hur kan ja täta det på ett enkelt sätt? funderade på sån här kemisk metall men ja är osäker på om det håller för värmen å vibrationer...
Nån som har nåt förslag? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gassvets och AGA-brons (mässingslod) skulle jag använt. <!-- </EdIndex> --></div>
-badass-

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. ja det låter ju som en bra lösning men ja har tyvärr inte tillgång till sånna saker just nu...å inte kunskapen heller:( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det funkar nog med kemisk metall det behöver ju bara hålla tätt
det blir ju ingen belastning på den
se till att göra ordentligt rent bara <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
-badass- skrev:Ok. ja det låter ju som en bra lösning men ja har tyvärr inte tillgång till sånna saker just nu...å inte kunskapen heller:(
Gå in på närmaste bilverkstad och fråga <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla om det finns någon yrkesskola med svetsutbildning där du bor.
i så fall kan du nog få det fixat mot lite fikabröd.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-badass-

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte nåt som hette "loctite power epoxy metal" på jula.....skulle tåla typ allt å 150 grader.
Provar med det först för ja tänkte att det kanske kan slå sig om man svetsar?
Den är ju nyborrad så man vill ju inte sabba nåt hehe. <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är gjutjärn i såna cylindrar vilket är lite besvärligt att svetsa (så det håller) men som sagt pröva nån sorts plasticpadding eller nått sånt, (duger ju för vissa :P) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hårdlöder massor i sådana cylindrar. Gjutjern slår sig inte.
Jag har också svetsat med mig och vanlig tråd, fungerar utmärkt. Elsvets och råstfri pinne, går också. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis som COnrad säger, jag brukar "fuska" och svetsa med Mig(Mag) i gjutjärn, fungerar oftast utmärkt, skär en liten fåra bara så du kan lägga en fog. Likaså med Rostfri pinne, fungerar bra.
Jag har ingen Gassvets så då man inte lyckas låna nån sån har jag svetsat med nån av ovanstående. <!-- </EdIndex> --></div>
-badass-

Inlägg av -badass- »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för alla svar=) bra forum det här :thumb: :thumb: :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag hårdlöder massor i sådana cylindrar. Gjutjern slår sig inte.
Jag har också svetsat med mig och vanlig tråd, fungerar utmärkt. Elsvets och råstfri pinne, går också.
Har också kört med rostfri pinne på gjutgärn, det kan vara bra då den inte spricker utan är segare, än annat. Enligt min uppfattning....

Men har man alldrig svetsat med pinne bör man nog prova på nåt annat först, typ en skrotad cylle. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag drog pluggen i en äggmotorcylinder så åkte svetsloppan som håller pluggen med så att det blev ett litet hål, inte bra. Jag tog vanlig Epoxylim och fyllde i, funkar än i dag. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tejp? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar