Kolvar
Kolvar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Står inför ett val av vilken kolv jag ska köpa, ska ha suzukikolv till en sachs.
Men det finns ju olika märken och vilken är den bästa?
Någon som har några tankar å ideér? <!-- </EdIndex> --></div>
Men det finns ju olika märken och vilken är den bästa?
Någon som har några tankar å ideér? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom du specar suzukikolv så antar jag att du inte ska köra hårdare än att en kolv i standardkvalitet duger. Dom jag har provat är step two och k-star. och har du en "riktig" 60kubikare så går k-star kolven bort för den har styrstiften på fel plats. step two däremot har jag kört med och den har funkat bra, men jag har inte hunnit med så många mil på den motorn. Sen har ju VRM flera kolvar av bättre och ännu bättre kvalitet som passar.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det finns väl "sachskolvar" från både step two och k-star
Skramlar dom mindre bara för att dom är gjorda till suzuki?
Eller skramiar det mindre för att cylindern blir "nyborrad"
jag menar att en k-star till suzuki har väl samma "kvalite"
som en k-star till sachs så kolvskrammlet borde vara på samma nivå <!-- </EdIndex> --></div>
Men vänta nu...erlan skrev:Eftersom du specar suzukikolv så antar jag att du inte ska köra hårdare än att en kolv i standardkvalitet duger. Dom jag har provat är step two och k-star. och har du en "riktig" 60kubikare så går k-star kolven bort för den har styrstiften på fel plats. step two däremot har jag kört med och den har funkat bra, men jag har inte hunnit med så många mil på den motorn. Sen har ju VRM flera kolvar av bättre och ännu bättre kvalitet som passar.
erlan
Det finns väl "sachskolvar" från både step two och k-star
Skramlar dom mindre bara för att dom är gjorda till suzuki?
Eller skramiar det mindre för att cylindern blir "nyborrad"
jag menar att en k-star till suzuki har väl samma "kvalite"
som en k-star till sachs så kolvskrammlet borde vara på samma nivå <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Visst är det så ... jag har både en hederlig gammal sukakolv (made in japan) och en eftermarknadskolv ... ytterliggare en fördel med en originalare är att stiften till ringarna sitter rätt. Jag föreslår att du köper en kvalitétskolv hos VRM <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Men vänta nu...erlan skrev:Eftersom du specar suzukikolv så antar jag att du inte ska köra hårdare än att en kolv i standardkvalitet duger. Dom jag har provat är step two och k-star. och har du en "riktig" 60kubikare så går k-star kolven bort för den har styrstiften på fel plats. step two däremot har jag kört med och den har funkat bra, men jag har inte hunnit med så många mil på den motorn. Sen har ju VRM flera kolvar av bättre och ännu bättre kvalitet som passar.
erlan
Det finns väl "sachskolvar" från både step two och k-star
Skramlar dom mindre bara för att dom är gjorda till suzuki?
Eller skramiar det mindre för att cylindern blir "nyborrad"
jag menar att en k-star till suzuki har väl samma "kvalite"
som en k-star till sachs så kolvskrammlet borde vara på samma nivå
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sukakolven har koniska ringar, alltså den lutar innåt på översidan. desutom är dom tunnare.
Jag brukar flytta på kolvringsskarven så den passar mellan kanalerna.
Dessutom har kolven lägre hastighet vid nedre dödläget, så risken för skador blir mindre. Ytterligare är kolvringstrycket mindre mot cylinderväggen vid nedre dödläget. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag brukar flytta på kolvringsskarven så den passar mellan kanalerna.
Dessutom har kolven lägre hastighet vid nedre dödläget, så risken för skador blir mindre. Ytterligare är kolvringstrycket mindre mot cylinderväggen vid nedre dödläget. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur flyttar du kolvringsskarven? <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Sukakolven har koniska ringar, alltså den lutar innåt på översidan. desutom är dom tunnare.
Jag brukar flytta på kolvringsskarven så den passar mellan kanalerna.
Dessutom har kolven lägre hastighet vid nedre dödläget, så risken för skador blir mindre. Ytterligare är kolvringstrycket mindre mot cylinderväggen vid nedre dödläget.
fd Körmoped
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Filar bort gammla stiftet. Borrar nytt hål och tar en eker som är försinkad, alltså inte råstfri, slipar en lång kona på den och slår i den. Men först tar jag batterisyra i hålet och på ekern, då etsar den sig fast. sedan böjer jag ekern på insidan. Men där får den inte vara för lång, för det blir resonans i den och går av. Sist kapar jag av den på utsidan och filar till den så ringskarven passar. <!-- </EdIndex> --></div>
kolvar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag satt i en ny kolv i min sachs idag.Det vart ett tickande ljud på tomgång.Kolven jag köpte är en 38mm k-star.Kan det bli bättre när den har fått gått ett tag?.Är det någon som har erfarenheter utav det kolvmärket?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är en liten "vändkant" i cylindern så kan det vara kolvringen som låter när den tar i Men det kan vara kolvbulten som glappar i kolven
Jag har märkt att på dom nya så ramlar nästan kolvbultarna igenom av sig själv
Förr var man tvungen att ha "utpressare" <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har märkt att på dom nya så ramlar nästan kolvbultarna igenom av sig själv
Förr var man tvungen att ha "utpressare" <!-- </EdIndex> --></div>
kolvar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har honat loppet så det finns inga vändkanter.Skulle kunna tro att det är kolvbulten som inte håller mått eller kolvbultshålet i själva kolven.Men får väl köra den ett tag och se vad som sker.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>