Kolvar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Samuel

Kolvar

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Står inför ett val av vilken kolv jag ska köpa, ska ha suzukikolv till en sachs.
Men det finns ju olika märken och vilken är den bästa?
Någon som har några tankar å ideér? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför ska du ha suzuki kolv? :? <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till 60cc <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skramlar mindre :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Skramlar mindre :wink:
Rätt så ska de va :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom du specar suzukikolv så antar jag att du inte ska köra hårdare än att en kolv i standardkvalitet duger. Dom jag har provat är step two och k-star. och har du en "riktig" 60kubikare så går k-star kolven bort för den har styrstiften på fel plats. step two däremot har jag kört med och den har funkat bra, men jag har inte hunnit med så många mil på den motorn. Sen har ju VRM flera kolvar av bättre och ännu bättre kvalitet som passar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

erlan skrev:Eftersom du specar suzukikolv så antar jag att du inte ska köra hårdare än att en kolv i standardkvalitet duger. Dom jag har provat är step two och k-star. och har du en "riktig" 60kubikare så går k-star kolven bort för den har styrstiften på fel plats. step two däremot har jag kört med och den har funkat bra, men jag har inte hunnit med så många mil på den motorn. Sen har ju VRM flera kolvar av bättre och ännu bättre kvalitet som passar.

erlan
Men vänta nu...
Det finns väl "sachskolvar" från både step two och k-star

Skramlar dom mindre bara för att dom är gjorda till suzuki?
Eller skramiar det mindre för att cylindern blir "nyborrad"

jag menar att en k-star till suzuki har väl samma "kvalite"
som en k-star till sachs så kolvskrammlet borde vara på samma nivå <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Braxmatte skrev:
erlan skrev:Eftersom du specar suzukikolv så antar jag att du inte ska köra hårdare än att en kolv i standardkvalitet duger. Dom jag har provat är step two och k-star. och har du en "riktig" 60kubikare så går k-star kolven bort för den har styrstiften på fel plats. step two däremot har jag kört med och den har funkat bra, men jag har inte hunnit med så många mil på den motorn. Sen har ju VRM flera kolvar av bättre och ännu bättre kvalitet som passar.

erlan
Men vänta nu...
Det finns väl "sachskolvar" från både step two och k-star

Skramlar dom mindre bara för att dom är gjorda till suzuki?
Eller skramiar det mindre för att cylindern blir "nyborrad"

jag menar att en k-star till suzuki har väl samma "kvalite"
som en k-star till sachs så kolvskrammlet borde vara på samma nivå
Visst är det så ... jag har både en hederlig gammal sukakolv (made in japan) och en eftermarknadskolv ... ytterliggare en fördel med en originalare är att stiften till ringarna sitter rätt. Jag föreslår att du köper en kvalitétskolv hos VRM <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lutar mot en Step Two kolv eftersom jag känner att jag inte har råd med en vrm-kolv just nu, Men om man renoverar motorn i vinter så kanske det blir ändring på det :D kanske mer godis i motorn då också 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sukakolven har koniska ringar, alltså den lutar innåt på översidan. desutom är dom tunnare.
Jag brukar flytta på kolvringsskarven så den passar mellan kanalerna.
Dessutom har kolven lägre hastighet vid nedre dödläget, så risken för skador blir mindre. Ytterligare är kolvringstrycket mindre mot cylinderväggen vid nedre dödläget. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

Conrad Engström skrev:Sukakolven har koniska ringar, alltså den lutar innåt på översidan. desutom är dom tunnare.
Jag brukar flytta på kolvringsskarven så den passar mellan kanalerna.
Dessutom har kolven lägre hastighet vid nedre dödläget, så risken för skador blir mindre. Ytterligare är kolvringstrycket mindre mot cylinderväggen vid nedre dödläget.
Hur flyttar du kolvringsskarven? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Filar bort gammla stiftet. Borrar nytt hål och tar en eker som är försinkad, alltså inte råstfri, slipar en lång kona på den och slår i den. Men först tar jag batterisyra i hålet och på ekern, då etsar den sig fast. sedan böjer jag ekern på insidan. Men där får den inte vara för lång, för det blir resonans i den och går av. Sist kapar jag av den på utsidan och filar till den så ringskarven passar. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

kolvar

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag satt i en ny kolv i min sachs idag.Det vart ett tickande ljud på tomgång.Kolven jag köpte är en 38mm k-star.Kan det bli bättre när den har fått gått ett tag?.Är det någon som har erfarenheter utav det kolvmärket?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är en liten "vändkant" i cylindern så kan det vara kolvringen som låter när den tar i Men det kan vara kolvbulten som glappar i kolven
Jag har märkt att på dom nya så ramlar nästan kolvbultarna igenom av sig själv
Förr var man tvungen att ha "utpressare" <!-- </EdIndex> --></div>
valter

kolvar

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har honat loppet så det finns inga vändkanter.Skulle kunna tro att det är kolvbulten som inte håller mått eller kolvbultshålet i själva kolven.Men får väl köra den ett tag och se vad som sker.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar