Koppling flinta
Koppling flinta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft problem med att kopplingen slirar, och att det hackar och lever när det går tungt på låga varv, på ett sätt som det inte gjorde alls förra säsongen med samma konfiguration. Jag tänkte kolla så att lamellerna är friska, och plockade loss växelkåpan. Men jag lyckas inte få loss kopplingskorgen från axeln, det bara snurrar med när jag drar centrummuttern. Något knep? Jag testade att hålla i kanten med polygrip, men jag skulle behöva ta i så mycket att jag riskerar att deformera den.
Någon sa till mig att flintakopplingen är lite svag vid trimmat även om den är frisk, och att man kunde lägga i en metallplatta till för att den skall greppa bättre. Någon som testat och kan rekommendera detta?
Sedan undrar jag över lättaste sättet att kolla om vevpartiet är friskt. Jag kan röra svänghjulet fram och tillbaka (inte upp och ner) en liiiten smula utan att kolven rör sig som det är nu. Ett litet klick liksom. Bör jag vara orolig?
Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
Någon sa till mig att flintakopplingen är lite svag vid trimmat även om den är frisk, och att man kunde lägga i en metallplatta till för att den skall greppa bättre. Någon som testat och kan rekommendera detta?
Sedan undrar jag över lättaste sättet att kolla om vevpartiet är friskt. Jag kan röra svänghjulet fram och tillbaka (inte upp och ner) en liiiten smula utan att kolven rör sig som det är nu. Ett litet klick liksom. Bör jag vara orolig?
Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK; Tricket är att "låsa" tryckplattan (som axeln sitter på) med kopplingskorgen.
Som jag gjort på motorer med kuggtrans:
1: Demontera kopplingen (lameller samt yttre tryckplattan)
2: Skruva tillbaka 3 skruvar i inre tryckplattan. Drag år lite lagom eftersom du nu sätter an skruvspetsarna mot kopplingskorgen. Detta "låser" allt till ett paket.
3: Nu kan du hålla fast kopplingskorgen med en lämplig oljefilter-nyckel och enkelt utan åverkan lossa centrummuttern.
Glappet du känner är troligen vevstaksbussningen som glappar. Lyft cyllen och kolla närmare. <!-- </EdIndex> --></div>
Som jag gjort på motorer med kuggtrans:
1: Demontera kopplingen (lameller samt yttre tryckplattan)
2: Skruva tillbaka 3 skruvar i inre tryckplattan. Drag år lite lagom eftersom du nu sätter an skruvspetsarna mot kopplingskorgen. Detta "låser" allt till ett paket.
3: Nu kan du hålla fast kopplingskorgen med en lämplig oljefilter-nyckel och enkelt utan åverkan lossa centrummuttern.
Glappet du känner är troligen vevstaksbussningen som glappar. Lyft cyllen och kolla närmare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok... Men jag kan ju inte få bort lamellerna innan jag lossat muttern? Eller missförstår jag? Du menar alltså att ta bort de sex mindre skruvarna, plocka bort det som de håller fast, sätta tillbaka tre och låsa paketet, och sedan lossa mittmuttern? <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det rem eller kuggtrans? Kolla så att du inte fått jack i kopplingskorgen after lamellerna, kan göra så att kopplingen blir konstig. Sitter muttern i centrum lös? Jag brukar dra fast muttern försiktigt med mutterdragaren, kompletterat med mutterlås typ Loctite.
För övrigt har jag aldrig haft några kopplingsproblem med mina moderat trimmade husqvarnor, någon gång har nämnda mutter släppt.
Ramlagren på husqvarnan är typ vanliga kullager, du kan känna ett litet glapp som du beskriver utan att det gör något.
Vevlagret kollar man genom att ta bort cylindern och känna om vevstaken har något glapp, antingen i kolvbultsbussningen eller vevlagret i storändan på vevstaken. <!-- </EdIndex> --></div>
För övrigt har jag aldrig haft några kopplingsproblem med mina moderat trimmade husqvarnor, någon gång har nämnda mutter släppt.
Ramlagren på husqvarnan är typ vanliga kullager, du kan känna ett litet glapp som du beskriver utan att det gör något.
Vevlagret kollar man genom att ta bort cylindern och känna om vevstaken har något glapp, antingen i kolvbultsbussningen eller vevlagret i storändan på vevstaken. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej muttern verkar inte sitta löst, tvärtom. Däremot satt inte de sex små skruvarna stenhårt. De skall väl vara dragna i botten?
När jag har fått ur lamellerna tänkte jag ta en bild på en och lägga upp här, för att höra om ni tycker de är ok, eller bör bytas. Jag har inget att jämföra med nämligen.
Var tittar jag efter de eventuella jacken i korgen?
En extra stålskiva har jag tänkt lägga dit i vilket fall som helst. Någon som har en liggandes jag kan handla?
Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
När jag har fått ur lamellerna tänkte jag ta en bild på en och lägga upp här, för att höra om ni tycker de är ok, eller bör bytas. Jag har inget att jämföra med nämligen.
Var tittar jag efter de eventuella jacken i korgen?
En extra stålskiva har jag tänkt lägga dit i vilket fall som helst. Någon som har en liggandes jag kan handla?
Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, nu fick jag isär det. Tack för tipset att låsa tryckplattan mot korgen. Nu behöver jag bara hitta en extra stålskiva att stoppa in i paketet... någon?
Lamellerna tycker jag spontant ser fina ut (tur det eftersom det är den svindyra 12-bommarsvarianten). Håller ni med?

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Lamellerna tycker jag spontant ser fina ut (tur det eftersom det är den svindyra 12-bommarsvarianten). Håller ni med?

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon här som testat att lägga i en till skiva i kopplingen med lyckat resultat? Spontant ser det väldigt trångt ut. På skoteretten är det ju väldigt jobbigt att bara "testa"... Sedan läste jag i ett annat inlägg att man kan blästra skivorna också, men det skulle jag också vilja ha en åsikt om från någon som testat innan jag vågar göra det själv.
Har annars en fundering på om man kan lägga en eller ett par brickor utanför fjädrarna får att få lite mer spänn i dem. Vad tror ni om det? <!-- </EdIndex> --></div>
Har annars en fundering på om man kan lägga en eller ett par brickor utanför fjädrarna får att få lite mer spänn i dem. Vad tror ni om det? <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med dragen plugg+lite till samt bing 15 och 41 mm borr+jackad suzukikolv, den gör 55-60 km/h.
Jag har inga problem med kopplingen, så har du bara fräscha grejer bör det gå, om du inte gjort mer än det jag gjort prestandamässigt.
Brickor har jag funderat på, men jag tror att du bara får en koppling som går trögare. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har inga problem med kopplingen, så har du bara fräscha grejer bör det gå, om du inte gjort mer än det jag gjort prestandamässigt.
Brickor har jag funderat på, men jag tror att du bara får en koppling som går trögare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en skoterett du har? Bra flås i så fall! Fick du göra något med suzukikolven utöver att svarva bussningar till kolvbulten? <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åker hva Cornette bl.a. Hade tur att hitta ett vevparti som kolbultsbussningen gick att brotscha upp till 12 mm.
Kolven fick jag anpassa så att den öppnar insuget ordentligt, sen var det bara att borra till 41 mm.
Det finns olika cylindrar till äggmotorn vad gäller insuget, en del med runt insug hela vägen, andra med fyrkantigare insug mot loppet om du förstår. Den senare tycker jag passar bättre för viktkompensering, en del vunnet i konstruktionen.
Hur uppför sig Skoteretten körmässigt, är den inte lte vinglig med de små hjulen? Jag hade en Corona med små hjul förrut, den tyckte jag var lite läskig vid högre farter. <!-- </EdIndex> --></div>
Kolven fick jag anpassa så att den öppnar insuget ordentligt, sen var det bara att borra till 41 mm.
Det finns olika cylindrar till äggmotorn vad gäller insuget, en del med runt insug hela vägen, andra med fyrkantigare insug mot loppet om du förstår. Den senare tycker jag passar bättre för viktkompensering, en del vunnet i konstruktionen.
Hur uppför sig Skoteretten körmässigt, är den inte lte vinglig med de små hjulen? Jag hade en Corona med små hjul förrut, den tyckte jag var lite läskig vid högre farter. <!-- </EdIndex> --></div>