BRA mattsvart på sprayburk - har ni några tips?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Pälle

BRA mattsvart på sprayburk - har ni några tips?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behöver tips på bra mattsvart sprayfärg. Med bra så menar jag en färg som är tålig (om nu sprayfärg kan bli tålig :roll: ), tål bensin skapligt och inte kostar 200 kr/burk. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltemas HOT Paint Motorlack:D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltemas svarta fälgfärg är också rätt ok, är dock inte matt utan halvblank/halvmatt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Få fatt på någon som jobbar på en bilverkstad och se om han kan langa sprayfärg av antingen Förch eller Berners fabrikat. Den har pigment som svart underredsmassa och det går riktigt bra att måla avgasböjar med den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltemas motorfärg tål inte bensin jag vet inte om dom andra tål det <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Duplis färger tål bensin och uv-strålning, den svarta täcker ganska bra, den matta har ja testat och den tålde bensin och olja m.m men sålde moppen som hadde färgen efter ett par veckor vet inte hur fin den är nu

dom tar 48kr/burk för dupli på swedol, biltema tar 70kr/burk å tål ej bensin m.m <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bästa färg jag testat på Sprayburk är Plastic Paddings, inga problem med bensinbeständighet eller slittålighet.

Biltemas tycker jag är värdelös, dåligt med pigment och mycket lösningsmedel. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tobbe-38 skrev:Duplis färger tål bensin och uv-strålning, den svarta täcker ganska bra, den matta har ja testat och den tålde bensin och olja m.m men sålde moppen som hadde färgen efter ett par veckor vet inte hur fin den är nu

dom tar 48kr/burk för dupli på swedol, biltema tar 70kr/burk å tål ej bensin m.m
Dupli Color typ? <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hagmans matt svarta tycker jag funkar bra <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Hagmans matt svarta tycker jag funkar bra
Jag är en fan av Hagmans så då får det nog bli så...eller Plastic Padding. Lackade en hel moppe med PP´s fälgfärg silvermetallic + klarlack och det blev superbra. I ungdomen skall tilläggas. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gormig som jag är så har jag såklart gjort tester på sprayburkar/billacker mm. för att utröna vad som funkar bäst var..
Resultatet blev faktiskt förvånande eftersom PP's sprayburk ibland spöade skiten ut tom. äkta vara dvs billack.
den var helvetes bra å dessutom hade den lång torktid så den hann "sträcka" sig å få en riktigt proffsig yta. den sidenmatta klarlacken var helt enorm att lägga på "torra" solblekta gammellacker. Dessutom stoppade PP's färger både för alla förekommande lösningsmedel samt bensin. Men alla glada dagar har ett slut...För ngt år sedan skulle jag min vana troget lacka lite småprylar å köpte därför som vanligt PP's siden mattsvarta en kulör. Den som ger den där genuina originalfinischen.
Men blev lite förvånad när jag såg att det på burken stod "ny formula". Men..men jag testade iaf. Med följande resultat:
nr1. det var ett sånt grymt tryck i burken så det gick inte att lägga den utan rinningar.
nr2 Den rann som vatten å påminde mer om den värmebeständiga "Hotpaint" täckförmåga =0
nr3. den stank numera aceton å torkade till en sotmatt tunn yta på bara ngr sekunder.
Slutligen så tålde den nya färgen inte bensin ja inte ens lacknafta & hade dessutom rikskass reptålighet!
Snacka om att sänka ett vinnande koncept kan man tycka..

Jag gick ett steg längre å gjorde en testplåt med gamla/nya formulan å skickade en skrivelse till huvudkontoret i Sverige. Vi bollade runt frågorna lite grann men för att göra historien kort så.. sade han att dom kommer ta bort produkten helt för dom vill inte få dålig trykte. Bra sade jag för den är inte bättre än Dollarstores billigburkar längre troligen sämst på marknaden.. Men nu har det gått 2år å skiten finns kvar i butikerna kostar nästan en hundrig å suger.

Sedan dess har jag letat andra produkter men det finns inget jämförbart med PP's gamla burkar å deras kvalitet. Just enkelheten att bara skaka å spraya gjorde den outstanding men tyvärr finns de ej mer..
Ett alternativ på en bra produkt men den måste man tunna å ladda en puffra med eftersom den bara finns som vanlig burk. Det är Tecnos mattsvarta, den är grym!! minst lika bra som PP! har allt det där som man vill ha dvs. täcker, fyller, reptålig, tål soppa å har dessutom rätt glans köp den å du blir inte besviken såldes förr på Granngården men dom tog bort den ur sortimentet för att (den var för bra..?) dom hittade en annan produkt som var billigare..Den finns i klassiska fäger som tex matt/blank svart; Volvo BM gul/röd, John Deere Grön. mm. Jag fick ringa till Tecnos huvudkontor för att höra var återförsäljaren fanns på min ort. å här finns den på en butik som heter K-Rauta..
(provade även Biltemas fälgfärg mattsvart slagtålig för ngn vecka sedan men tycker den var bajs..) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ajdå, jag har inte köpt PP på en par år, men då har den tydligen blivit dålig då :( Synd, för det är verkligen bästa sprayfärg jag testat.

En annan sprayfärg jag tycker är hyffsad är Multona (AutoK), den är hyffsad på bensinbeständighet och slittålighet, allrahelst då man klarlackar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag glömde säga att Förch eller Berners givetvis tål bensin också. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hagmans tycker jag fungerar bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Corrostabil har ja haft i näven många gånger och släpper den inte för någon
annan svart lack på sprayburk, finns som matt, halvblank och blank.

ja köper den på ett stort Coop varuhus här hemma och den kostar 59:-
burken har ja för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar