Växlarna går ej i på Sachs 50/2 ks

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
henrik123

Växlarna går ej i på Sachs 50/2 ks

Inlägg av henrik123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Första inlägget här. Har just kopt 2 compacter som jag skall ha till båten, Det lustiga är att båda har samma fel. Hade en när jag var liten på landet men jag minns inte mycket av hur jag löste felen på den. Mitt problem är det att växlarna ej går i alls, den ena kördes i ca 15 min hur bra som helst sen efter 2 dagars vila vill växlarna ej gå i. Kan det var så att föregående ägare haft i fel olja?. Eller vad tror expertisen på detta forum. Tacksam för tips.

Henrik <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla så att krysskilen till drevet inte gått sönder eller att drevmuttern inte är lös <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
henrik123

Inlägg av henrik123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gött, skall kolla detta imorgon. Tack <!-- </EdIndex> --></div>
henrik123

Inlägg av henrik123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lustigt nog va det drevkilen som va av. Tackar för hjälpen. Va iaf det problemet löst.

Tack <!-- </EdIndex> --></div>
henrik123

Inlägg av henrik123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen

nu när båten är på land och tid finns började jag idag montera på delar som har saknats och lite nytt som skulle bytas. Efter någon timmes pillande så va det dags för att starta och döm av min förvåning när båda startar på 2 kicken och låter precis som jag minns från min första compact när jag var 13. Helt underbart. Så med ett stort flin på läpparna lägger jag i ettan på den första men den går ej i men 2an funkar och det bär iväg, Gick som fan säkert i 55-60. Det va svettigt utan bromsar hehe. fick justerat på kopplingen men det blev ingen ordning på det, så jag läste i instruktionsboken om hur man ställer växlarna, och skulle kolla om det va nått jag kunde göra där. Men när jag öppnat S- kåpan så känner jag på "Lamell korgen"? och den vickar 3-4 mm i alla led. Så skall det inte vara väll?.

På moped nr 2 så funkade växlarna kanon och även bromsar men när man kör så hackar den till ca var annan sekund och jag kan fan inte klura ut vad felat kan vara, samma fel på båda växlarna. någon som har en ide?.

Har läst på denna sidan nu om alla projekt och saker folk håller på med och jag har fått blodad tand så jag tänkte innom kort slänga upp en egen renoverings tråd.

Om någon har några bra förslag så tar jag gärna imot all hjälp för jag kliar mig mest i huvudet nu.

Tack för bra läsning för övrigt.

Henrik <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar