Byta kopplingslager på 2-växlad Sachs ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Byta kopplingslager på 2-växlad Sachs ?

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar på hur svårt det egentligen är att byta kopplingslagret på en 2-växlad Sachs handväxel ?

Det var väl en sisådär 20år sen jag klöv en Sachsmotor senast, och då när man var i 15-årsåldern, så kändes det som ett värre projekt än att åka till månen....

Måste man plocka ner motorn i molekyler, eller hur gör man enklast ?

Har kikat efter "mektips" här ang. detta men har inte hittat något .....än.... <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att byta lagret är inte svårt alls (med rätt verktyg), fins det nån enklare moppemotor att greja med än 2-vxl Sachs? det stora problemet är att skf slutat tillverka lagret :shock: fins bara kinakopior= skit å dynga å dyrt, om lagret som sitter där är hyfsat byt INTE. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Du måste klyva motorn, om du verkligen behöver byta lagret, som esso skrev, så finns det bara skitlager från kina att köpa idag, men om du kan vänta nån tid, så kanske vi får fram ett hembygge, men det kan ta några månader minst, vi har bara kommit till brainstormen än. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr så är läget akut. Lagret är så dåligt att axeln glappar i sidled så mycket att dreven på högersidan går isär iband och motorn inte driver...
:cry:

Det får nog bli Kinalager ändå då tyvärr.

Om man klyver motorn, tar man loss kopplingsdelarna från högersidan och sedan kopplingslagret inåt mot mitten ? <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behövs det några specialverktyg ?

Utöver vanliga fasta nycklar, skruvmejslar, och hylsnycklar ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett glatt humör och lite svordomar.
Om cylindern är borta behöver du skruvmejsel,svänghjulsavdragare,(tändplattan kan sitta kvar) avdragare för drevet, 26 hylsa till kopplingscentrum 17nyckel till transdrevet en plastklubba <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att ta bort kopplingen finns en bra sida här http://www.rickysvensson.se/Pics/Lamellbyte/Lamellbyte.htm <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken trevlig instruktion!
Tack !

Dessutom var det ju vanliga standardverktyg, så det borde jag ju kunna lösa själv då.

Jag är i vart fall sugen på att testa... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns ytterligare information på denna sida http://www.trottlarna.tk/ Klicka på Forum. Vidare in på SACHSMEKS FRÅGEFORUM. Vidare in i
Specialverktyg till SACHS. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en till oumbärlig tråd
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128.html <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Byta kopplingslager.

Inlägg av ollaolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En tråd till. sidan har fått kritik så ta allt som står där med en
nypa salt.Men va fan,bilderna går att kolla på......

http://www.fleraintressen.se/sachsrenovering/ <!-- </EdIndex> --></div>
Crecent1189
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mar 2009, 00:00

Inlägg av Crecent1189 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man förstår ju att http://www.fleraintressen.se/sachsrenovering/ fått kritik varken att sticka en mejsel i kopplingsn eller akorgen när man ska skruva på den mutter eller pressa ihop lamellpaketet med tving är något man ska syssla med. <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007
Inlägg: 164
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:00
Ort: Hässelby, Stockholm

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själv tycker jag att det var fantastiskt att man äntligen fick se en film på hur man tar bort topp och cylinder. Som jag har undrat... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kina kopplingslagrena har inte bara varit skit, men det har varit ojämn kvalitet på dom. Problemet med kopplingslager ska snart vara löst. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Uppfinnarjocke
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 maj 2009, 23:00
Ort: Uppfinnarjocke

Kopplingslager

Inlägg av Uppfinnarjocke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan

Josefin skrev att problemet med kopplingslager till 2-växlade snart skulle vara löst.
Vad innebär det. Kommer Kina-lagren att bli bättre eller billigare. Kommer SKF börja tillverka dom igen och framförallt hur snart. Min moppe låter som ett tröskverk när kopplingshandtaget inte hålls inne. Jag antar att det är lagret som är slut.

/ Joakim <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar