Byta kopplingslager på 2-växlad Sachs ?
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
Byta kopplingslager på 2-växlad Sachs ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar på hur svårt det egentligen är att byta kopplingslagret på en 2-växlad Sachs handväxel ?
Det var väl en sisådär 20år sen jag klöv en Sachsmotor senast, och då när man var i 15-årsåldern, så kändes det som ett värre projekt än att åka till månen....
Måste man plocka ner motorn i molekyler, eller hur gör man enklast ?
Har kikat efter "mektips" här ang. detta men har inte hittat något .....än.... <!-- </EdIndex> --></div>
Det var väl en sisådär 20år sen jag klöv en Sachsmotor senast, och då när man var i 15-årsåldern, så kändes det som ett värre projekt än att åka till månen....
Måste man plocka ner motorn i molekyler, eller hur gör man enklast ?
Har kikat efter "mektips" här ang. detta men har inte hittat något .....än.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att byta lagret är inte svårt alls (med rätt verktyg), fins det nån enklare moppemotor att greja med än 2-vxl Sachs? det stora problemet är att skf slutat tillverka lagret
fins bara kinakopior= skit å dynga å dyrt, om lagret som sitter där är hyfsat byt INTE. <!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Du måste klyva motorn, om du verkligen behöver byta lagret, som esso skrev, så finns det bara skitlager från kina att köpa idag, men om du kan vänta nån tid, så kanske vi får fram ett hembygge, men det kan ta några månader minst, vi har bara kommit till brainstormen än. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr så är läget akut. Lagret är så dåligt att axeln glappar i sidled så mycket att dreven på högersidan går isär iband och motorn inte driver...

Det får nog bli Kinalager ändå då tyvärr.
Om man klyver motorn, tar man loss kopplingsdelarna från högersidan och sedan kopplingslagret inåt mot mitten ? <!-- </EdIndex> --></div>

Det får nog bli Kinalager ändå då tyvärr.
Om man klyver motorn, tar man loss kopplingsdelarna från högersidan och sedan kopplingslagret inåt mot mitten ? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att ta bort kopplingen finns en bra sida här http://www.rickysvensson.se/Pics/Lamellbyte/Lamellbyte.htm <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns ytterligare information på denna sida http://www.trottlarna.tk/ Klicka på Forum. Vidare in på SACHSMEKS FRÅGEFORUM. Vidare in i
Specialverktyg till SACHS. <!-- </EdIndex> --></div>
Specialverktyg till SACHS. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en till oumbärlig tråd
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128.html <!-- </EdIndex> --></div>
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128.html <!-- </EdIndex> --></div>
Byta kopplingslager.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En tråd till. sidan har fått kritik så ta allt som står där med en
nypa salt.Men va fan,bilderna går att kolla på......
http://www.fleraintressen.se/sachsrenovering/ <!-- </EdIndex> --></div>
nypa salt.Men va fan,bilderna går att kolla på......
http://www.fleraintressen.se/sachsrenovering/ <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 13 mar 2009, 00:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man förstår ju att http://www.fleraintressen.se/sachsrenovering/ fått kritik varken att sticka en mejsel i kopplingsn eller akorgen när man ska skruva på den mutter eller pressa ihop lamellpaketet med tving är något man ska syssla med. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 01 maj 2009, 23:00
- Ort: Uppfinnarjocke
Kopplingslager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan
Josefin skrev att problemet med kopplingslager till 2-växlade snart skulle vara löst.
Vad innebär det. Kommer Kina-lagren att bli bättre eller billigare. Kommer SKF börja tillverka dom igen och framförallt hur snart. Min moppe låter som ett tröskverk när kopplingshandtaget inte hålls inne. Jag antar att det är lagret som är slut.
/ Joakim <!-- </EdIndex> --></div>
Josefin skrev att problemet med kopplingslager till 2-växlade snart skulle vara löst.
Vad innebär det. Kommer Kina-lagren att bli bättre eller billigare. Kommer SKF börja tillverka dom igen och framförallt hur snart. Min moppe låter som ett tröskverk när kopplingshandtaget inte hålls inne. Jag antar att det är lagret som är slut.
/ Joakim <!-- </EdIndex> --></div>