Jag står i ett vägskäl
Jag står i ett vägskäl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har nu två fina projekt som ligger på is, en crescent 2000 58 och en 1151 raketsport. Båda väntar på lack och annat är klart runt dem, bara lacken kvar.
Nu har jag två alternativ eller kanske tre
Alt1 köper en lackspruta på jula för ett par hundra till min kompressor och lackar själv på vinden eller i förrådet
Alt2 köper blandad färg på sprayburk och 2k klarlack på sprayburk och gör det själv
(Alt3 lämnar allt till lackerare, Dyrt!)
Vilket av dessa alt är bäst? Dyrast? Snyggast.
( jag är utb målare och har sprutmålat en del men det är 10årsen) <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har jag två alternativ eller kanske tre
Alt1 köper en lackspruta på jula för ett par hundra till min kompressor och lackar själv på vinden eller i förrådet
Alt2 köper blandad färg på sprayburk och 2k klarlack på sprayburk och gör det själv
(Alt3 lämnar allt till lackerare, Dyrt!)
Vilket av dessa alt är bäst? Dyrast? Snyggast.
( jag är utb målare och har sprutmålat en del men det är 10årsen) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag är med lite inne på detta spåret, vad ska man använda för grund och lack? Vad är mest förlåtande? Lätt jobbat? 2k? <!-- </EdIndex> --></div>Pop skrev:nr 1... jag har bara haft skit med färdigblandat färg i sprayburk. plus så går det använda flera gånger om och om igen! och får det bra om och om igen!
Precis så tänkte jag, först dammsuga vinden sen häfta upp lakan i en öppen rektangel. Behövs det något värme element eller är det bara att lacka en solig dag? Vinden är oisolerad <!-- </EdIndex> --></div>bryggaren skrev:Jag röstar också på nr 1. Du borde kunna göra ett litet lackbås av några presseningar, sen är det bara att köra!
<!-- </EdIndex> --></div>
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5873&highlight=lackbox&mforum=raketsportOldie skrev:Är det något här som byggt ett lackbås eller provat att lacka hemma i garaget med kompressor?

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Visst förstår jag att en lackspruta för ett par hundra kanske inte ger det bästa resultat, men det måste vara bättre än dom dyrare sprayburkarna jag testat tidigare..
Använder ni 2k grund? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag sprutade köksluckor ett par år...Raketsport skrev:Är du fasad/snickerimålare eller lackerare?
Jag vet inte om en lackspruta för några hundra ger ett bra resultat, men huvudsaken är att den som håller i sprutan kan lacka.
Visst förstår jag att en lackspruta för ett par hundra kanske inte ger det bästa resultat, men det måste vara bättre än dom dyrare sprayburkarna jag testat tidigare..
Använder ni 2k grund? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första gången jag lackade nån stort (bilskärmar) så gjorde jag det hemma i garaget med en spruta för några hundralappar och riktig PPG-lack. Gick hur bra som helst. Hängde upp presenning i taket och drog på värmen rejält.
Finishen jag uppnådde torde i mina ögon duga även på en moped. För dig som lackat tidigare torde detta inte vara nåt problem. Att lacka med burk blir fort dyrt för burkarna tar gärna slut fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Finishen jag uppnådde torde i mina ögon duga även på en moped. För dig som lackat tidigare torde detta inte vara nåt problem. Att lacka med burk blir fort dyrt för burkarna tar gärna slut fort. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska du bara lacka 2 mopeder kan det ju vara lika bra att lämna bort lackeringen till proffs.
Ska du lacka fler så köp en spruta och kompressor (om du inte har en redan) för det är mycket som kan lackas med spruta. Har bl.a. lackat skåpluckor.
De billigare sprutorna har i regel rund sprutbild och är svåra att få ett bra resultat med. De dyrare har i regel sprutbild i spalt och ger bra resultat.
Själv lackar jag bara med 2komp färg både grund och täckfärg.
Har ju haft förmånen av att ha en av mästarna till lärare nämligen min far som lackat massor av veteranbilar i Norrbotten. Han kunde blanda till rätt kulör vid skador fastän lacken var blekt av solen. Gör om det den som kan, på känn!!!
Färgen köper jag i Finland där man kan få köpa små kvantiteter både av färg, thinner och härdare.
Nackdelen med sprayburkär ju sprutbilden som inte är den bästa. 2 komp i sprayburk kan ju inte heller sparas mer än 1-2 dygn efter att du aktiverat härdaren och är dyr. <!-- </EdIndex> --></div>
Ska du lacka fler så köp en spruta och kompressor (om du inte har en redan) för det är mycket som kan lackas med spruta. Har bl.a. lackat skåpluckor.
De billigare sprutorna har i regel rund sprutbild och är svåra att få ett bra resultat med. De dyrare har i regel sprutbild i spalt och ger bra resultat.
Själv lackar jag bara med 2komp färg både grund och täckfärg.
Har ju haft förmånen av att ha en av mästarna till lärare nämligen min far som lackat massor av veteranbilar i Norrbotten. Han kunde blanda till rätt kulör vid skador fastän lacken var blekt av solen. Gör om det den som kan, på känn!!!
Färgen köper jag i Finland där man kan få köpa små kvantiteter både av färg, thinner och härdare.
Nackdelen med sprayburkär ju sprutbilden som inte är den bästa. 2 komp i sprayburk kan ju inte heller sparas mer än 1-2 dygn efter att du aktiverat härdaren och är dyr. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag lackade både min och min fars moped själv med en spruta från jula för 300spänn båda lackades i garaget, funka bra enligt mig själv men har ju inte lackat nått annat heller.
Polaren lackade sin och sin brors bil med en sån spruta me och det blev ok.
beror väll lite också på vad man har för krav själv. <!-- </EdIndex> --></div>
Polaren lackade sin och sin brors bil med en sån spruta me och det blev ok.
beror väll lite också på vad man har för krav själv. <!-- </EdIndex> --></div>
------------------------------------------------------------------------------
på gården för tillfället
bubbla 65:a
bay pickis 68:a
flakan
crescent 2000 nr1
på gården för tillfället

bubbla 65:a
bay pickis 68:a
flakan
crescent 2000 nr1