Läge på förgasarnål?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Forsgren

Läge på förgasarnål?

Inlägg av Forsgren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall se om jag får ett riktigt bra & utförligt svar på denna fråga.
Läget på förgasarnålen, vad är högt & vad är lågt? Är "lågt" när man har på översta hacket och nålen går långt ner i munstycket eller är det tvärt om?
Rent funktionsmässigt vad blir skillnaden?

Tack på förhand <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos TS50 -72, Puch Florida -64
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Högt är när clipset sitter långt ner så nålen hamnar högt upp, och vice versa.

Skillnaden blir att ungefär mellan kvarts och trekvarts gas (beroende på förgasarmodell) får motorn mer soppa ju högre nålen sitter, eller mindre ju lägre den sitter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->6. Bränslenålen
Huvudsakliga arbetsområde i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)

7. Klips
Med denna justerar du höjden på bränslenålen
* Klipset upp på nålen gör att nålen åker ned vilket ger mindre bränsle (magrare)
* Klipset ned på nålen gör att nålen åker upp vilket ger mer bränsle (fetare)

Hittade detta på two stroke rider <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Forsgren

Inlägg av Forsgren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:6. Bränslenålen
Huvudsakliga arbetsområde i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)

7. Klips
Med denna justerar du höjden på bränslenålen
* Klipset upp på nålen gör att nålen åker ned vilket ger mindre bränsle (magrare)
* Klipset ned på nålen gör att nålen åker upp vilket ger mer bränsle (fetare)

Hittade detta på two stroke rider
Du kör ju Dakota 70cc med 17 ubåt och kort insug. Har även sett att du kört med "snett" insug. Hur upplevde du skillnaden? <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos TS50 -72, Puch Florida -64
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skillnad och skillnad ! Kort insug skulle kunna ge rappare gassvar men om jag märkt någon skillnad mot sidomonterad, nja det kan jag inte direkt säga. Den största skillnaden med en extremkortad 17 mm bing U-båt monterad så man kan använda orginal luftburk är att det inte syns så mycket samt framför allt inte hörs något förgasar/insugningsljud. Har nu i veckan monterat på en 21 mm delorto på sidomontage för att se vad detta förgasar arrangemang ger mot 17 mm bing. Vad jag hitills märkt är jämnare gång (bättre kvallite på förgasare) samt bättre respons från 1/4 dels gas och upp. Däremot så har jag inte provat ut färdigt än vad det skall vara för storlek på huvudmunstycke. Köpte med två st set med 10 storlekar upp och 10 storlekar ner med huvudmunstycken mot vad som sitter i orginal monterat i delortoförgasaren. Det som behövs för detta är en bra raksträcka där man ger full gas ca 200 – 400 meter (alt: ca 10 sek fullgas på tvåan), stäng sen av tändningen när man ger max gas, stanna sen till och ta loss tändstiftet och kolla vad man har för färg på tändstiftet ( under elektroden ). Det man försöker uppnå är en orange/röd/choklad brunfärg, om den är svart så betyder det att motorn får en för fet blandning och är den vit så är justeringen för snål. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar