<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På rätt ställe nu då... och med något vettigare innehåll...
Hur mycket "glapp" ska det vara i ett kopplingslager? Jag upptäckte att det sitter ett delbart i min tvåväxlade från -59 och jag köpte ett nytt (tror jag) Made in Germany (saknades visst i den andra postningen...) i Tullinge för några veckor sen. Problemet är att jag kan vicka ungefär lika mycket på båda, känns det som. Dvs, jag håller i den yttre ringen och vickar på den inre, längre delen. Förresten, hur får man bäst loss den yttre ringen ur blocket?
Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
kopplingslagerfråga, Sachs...
kopplingslagerfråga, Sachs...
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror nog att alla kopplingslager glappar lite grann. Minst glapp upplever jag nog att SKF-lager har. Hur mycket det ska glappa omonterat? Ja, inte så mycket men man brukar kunna känna glappet om man ruckar lite i lagret.
Det är lika viktigt att man byter ut bussningen i andra axeländen (om axeln glappar) så inte axeln vobblar pga sliten bussning. Är den glapp sliter du ner kopplingslagret tämligen snabbt.
Bussningen är lätt att byta om du har SIMTUS specialavdragare. Han har även ett monteringsverktyg för bussningen.
Den lösa lagerringen får du bort genom att värma blockhalvan med en värmepistol eller liknande. Värm ganska bra så brukar den vara lätt att få bort. Själv trycker jag ut den med en press när jag värmt blockhalvan. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är lika viktigt att man byter ut bussningen i andra axeländen (om axeln glappar) så inte axeln vobblar pga sliten bussning. Är den glapp sliter du ner kopplingslagret tämligen snabbt.
Bussningen är lätt att byta om du har SIMTUS specialavdragare. Han har även ett monteringsverktyg för bussningen.
Den lösa lagerringen får du bort genom att värma blockhalvan med en värmepistol eller liknande. Värm ganska bra så brukar den vara lätt att få bort. Själv trycker jag ut den med en press när jag värmt blockhalvan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Den låg i fel kategori, tydligen...tompa skrev:Många kopplingslagerfrågor blir det, undrar vad det va för fel på den andra

--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för tipsen! får införskaffa SIMTUS verktyg.NV skrev: Det är lika viktigt att man byter ut bussningen i andra axeländen (om axeln glappar) så inte axeln vobblar pga sliten bussning. Är den glapp sliter du ner kopplingslagret tämligen snabbt.
Bussningen är lätt att byta om du har SIMTUS specialavdragare. Han har även ett monteringsverktyg för bussningen.
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19