Sachs 50/2. Tänder men går dåligt och varvar inte.
Sachs 50/2. Tänder men går dåligt och varvar inte.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Renoverade min sachs 50/2. Bytt lager, packbox på utgående axel samt lagerrullar.
Drog igång och allt gick bra i några dagar. Sen tvärdog den.
Gick igång några sek med förgasarsmällar och dog den igen.
Bytte konding och stift. Gick igång men dog efter några sek. Kollade stiftet.
Ingen gnista.
Bytte stift. Nu går den igång på första kicken men kommer inte upp mer i varv än strax över tomgång.
Gjorde rent förgasaren och bytte brytarspetsar. Fortfarande samma fel. Går igång hur lätt som helst men vill inte varva upp. Låter som den misständer/dör för någon sekund men fortsätter gå.
Imorgon ska jag testa byta hela tändplattan och ta den från en annan motor jag har.
Förslag på vad det annars kan vara för problem?
Kolla förgasaren igen (byta flottör m m? Kolvringar?? <!-- </EdIndex> --></div>
Drog igång och allt gick bra i några dagar. Sen tvärdog den.
Gick igång några sek med förgasarsmällar och dog den igen.
Bytte konding och stift. Gick igång men dog efter några sek. Kollade stiftet.
Ingen gnista.
Bytte stift. Nu går den igång på första kicken men kommer inte upp mer i varv än strax över tomgång.
Gjorde rent förgasaren och bytte brytarspetsar. Fortfarande samma fel. Går igång hur lätt som helst men vill inte varva upp. Låter som den misständer/dör för någon sekund men fortsätter gå.
Imorgon ska jag testa byta hela tändplattan och ta den från en annan motor jag har.
Förslag på vad det annars kan vara för problem?
Kolla förgasaren igen (byta flottör m m? Kolvringar?? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har man mekat idag med.
Satte på tändplattan från andra motorn. Samma fel fortfarande.
Motorn startar lätt. Går på tomgång men "misständer" eller vad man ska kalla det. "brum, brum, brum,..., brum brum, ..., brum,..., brum brum brum"
typ.
Gasar man på hör man att den kämpar men varvet ökar knappt. Misständer fortfarande. Inga förgasarsmällar.
Tog bort och kollade cylindern. Inga stopp i kanalerna, hela kolvringar.
Blockade isär förgasaren igen och blåste överallt.
Fortfarande samma fel.
Någon som har några idéer?? <!-- </EdIndex> --></div>
Satte på tändplattan från andra motorn. Samma fel fortfarande.
Motorn startar lätt. Går på tomgång men "misständer" eller vad man ska kalla det. "brum, brum, brum,..., brum brum, ..., brum,..., brum brum brum"
typ.
Gasar man på hör man att den kämpar men varvet ökar knappt. Misständer fortfarande. Inga förgasarsmällar.
Tog bort och kollade cylindern. Inga stopp i kanalerna, hela kolvringar.
Blockade isär förgasaren igen och blåste överallt.
Fortfarande samma fel.
Någon som har några idéer?? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade ett klipp på youtube som beskriver mitt problem.
Ungefär såhär funkar mopeden vid gaspådrag:
http://www.youtube.com/watch?v=o7Xncoad9rM&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>
Ungefär såhär funkar mopeden vid gaspådrag:
http://www.youtube.com/watch?v=o7Xncoad9rM&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 471
- Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
- Ort: Lödöse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle kunna vara men vad? Inget stopp. Har skruvat upp och blåst. Nål och fjäder intakt.
Kan tilläggas att jag kör med biltemas transmissionsolja SAE 80W90
samt biltemas 2-taktsolja (mineral).
Kan det vara något av dem som kan vara boven? <!-- </EdIndex> --></div>
Kan tilläggas att jag kör med biltemas transmissionsolja SAE 80W90
samt biltemas 2-taktsolja (mineral).
Kan det vara något av dem som kan vara boven? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brytarna ser helt ok ut. Har testat med 2 olika brytare med samma resultat.
Svänghjulet antar jag bara kan sitta på ett sätt om man använder sig av kilen.
Har testat med ett annat svänghjul för att se om det var något fel på magneten men fortfarande samma resultat.
Gjorde markeringar på tändplattan och blocket innan allt plockades bort och allt sattes tillbaka på samma sätt men man vet aldrig om något förskjutits.
Ska ta en titt igen. Brytaravstånd, förtändning och abriss.
Sov på saken och en sak jag måste kolla är om flottören gått in i locket ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Svänghjulet antar jag bara kan sitta på ett sätt om man använder sig av kilen.
Har testat med ett annat svänghjul för att se om det var något fel på magneten men fortfarande samma resultat.
Gjorde markeringar på tändplattan och blocket innan allt plockades bort och allt sattes tillbaka på samma sätt men man vet aldrig om något förskjutits.
Ska ta en titt igen. Brytaravstånd, förtändning och abriss.
Sov på saken och en sak jag måste kolla är om flottören gått in i locket ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 471
- Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
- Ort: Lödöse
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mysteriet är löst.
Ställde brytaravståndet till 0.3 och "max abris
" och allt funkar
nu klockrent.
Verkar som att det står olika brytaravstånd beroende på var man läster.
0.4 (+-)0.05 eller 0.3-0.4.
Tack alla för hjälpen.
Återkommer med fler trådar då jag precis klyvt en till 50/2-motor och ska byta packboxar och packningar. <!-- </EdIndex> --></div>
Ställde brytaravståndet till 0.3 och "max abris

nu klockrent.
Verkar som att det står olika brytaravstånd beroende på var man läster.
0.4 (+-)0.05 eller 0.3-0.4.
Tack alla för hjälpen.
Återkommer med fler trådar då jag precis klyvt en till 50/2-motor och ska byta packboxar och packningar. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 471
- Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
- Ort: Lödöse