Sida 1 av 1

Sachs 50/2. Tänder men går dåligt och varvar inte.

Postat: 10 jun 2011, 20:21
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Renoverade min sachs 50/2. Bytt lager, packbox på utgående axel samt lagerrullar.

Drog igång och allt gick bra i några dagar. Sen tvärdog den.

Gick igång några sek med förgasarsmällar och dog den igen.

Bytte konding och stift. Gick igång men dog efter några sek. Kollade stiftet.
Ingen gnista.

Bytte stift. Nu går den igång på första kicken men kommer inte upp mer i varv än strax över tomgång.

Gjorde rent förgasaren och bytte brytarspetsar. Fortfarande samma fel. Går igång hur lätt som helst men vill inte varva upp. Låter som den misständer/dör för någon sekund men fortsätter gå.

Imorgon ska jag testa byta hela tändplattan och ta den från en annan motor jag har.

Förslag på vad det annars kan vara för problem?
Kolla förgasaren igen (byta flottör m m? Kolvringar?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 jun 2011, 20:42
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har inte bytt tändspole? Prova knacka ihop gnistgapet lite på tändstiftet. Funkar den bättre är det tändspolen som är dålig. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jun 2011, 18:29
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har man mekat idag med.

Satte på tändplattan från andra motorn. Samma fel fortfarande.

Motorn startar lätt. Går på tomgång men "misständer" eller vad man ska kalla det. "brum, brum, brum,..., brum brum, ..., brum,..., brum brum brum"
typ.

Gasar man på hör man att den kämpar men varvet ökar knappt. Misständer fortfarande. Inga förgasarsmällar.

Tog bort och kollade cylindern. Inga stopp i kanalerna, hela kolvringar.

Blockade isär förgasaren igen och blåste överallt.

Fortfarande samma fel.
Någon som har några idéer?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jun 2011, 18:58
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade ett klipp på youtube som beskriver mitt problem.

Ungefär såhär funkar mopeden vid gaspådrag:

http://www.youtube.com/watch?v=o7Xncoad9rM&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jun 2011, 21:13
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En vild gissning men de kan inte vara nått vajsing med munstycket eller dyl? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jun 2011, 21:33
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle kunna vara men vad? Inget stopp. Har skruvat upp och blåst. Nål och fjäder intakt.

Kan tilläggas att jag kör med biltemas transmissionsolja SAE 80W90
samt biltemas 2-taktsolja (mineral).

Kan det vara något av dem som kan vara boven? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jun 2011, 23:52
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter den som på filmen är det nog nåt med tändningen
hur ser bytarna ut vad har du för avstånd
Sitter svänghjulet rätt <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2011, 08:41
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är arbiss avståndet rätt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2011, 09:29
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brytarna ser helt ok ut. Har testat med 2 olika brytare med samma resultat.
Svänghjulet antar jag bara kan sitta på ett sätt om man använder sig av kilen.
Har testat med ett annat svänghjul för att se om det var något fel på magneten men fortfarande samma resultat.

Gjorde markeringar på tändplattan och blocket innan allt plockades bort och allt sattes tillbaka på samma sätt men man vet aldrig om något förskjutits.

Ska ta en titt igen. Brytaravstånd, förtändning och abriss.

Sov på saken och en sak jag måste kolla är om flottören gått in i locket ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2011, 10:10
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de va väl nån annan här som hade fått skit (rost) i styrhålet i flotörhuset..
så att flotören inte gick ner riktigt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2011, 10:16
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste det men jag har testat 2 olika förgasare men felet kvarstår man jag ska självklart rensa det hålet med. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2011, 15:41
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tjatas om ABRIS och vad kan ni göra åt det?
Glöm det helt och hållet! Om det är rätt brytare och brytaravstånd så är abris rätt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2011, 17:56
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det tjatas om ABRIS och vad kan ni göra åt det?
Glöm det helt och hållet! Om det är rätt brytare och brytaravstånd så är abris rätt.
Helt rätt conrad. Verkar nästan som somliga vill impa med det ordet :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2011, 18:14
av bo_man
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mysteriet är löst.

Ställde brytaravståndet till 0.3 och "max abris :)" och allt funkar
nu klockrent.

Verkar som att det står olika brytaravstånd beroende på var man läster.
0.4 (+-)0.05 eller 0.3-0.4.

Tack alla för hjälpen.

Återkommer med fler trådar då jag precis klyvt en till 50/2-motor och ska byta packboxar och packningar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jun 2011, 09:50
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De håller jag på med just nu också :) <!-- </EdIndex> --></div>