Peppes Bodegas 1209 nr2 KLAR!!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peppes Bodega

Peppes Bodegas 1209 nr2 KLAR!!!

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom just hem och har hämtat en 1209 i hyfsat originalskick.
Finns en del brister och skavanker som ska åtgärdas.
Tanken är att farsgubben ska få den (jag väntar fortfarande på mitt nästa projekt :D ) eftersom han sålt sin MC.

Tanken är att den ska lackas om,byta lite slitdelar mm annars hålla sig till en ganska låg budget.

Steg 1 blir att fixa kickens funktion som jag visste var trasig.Det är inget motstånd när man kickar den,men den fjädrar upp igen.Någon som har tips på vad det är för fel?

Steg 2 blir att fixa stödet som går för långt fram vid nedfällt läge.Vet inte heller här vad som är fel.

Steg 3 blir att plocka ner hela moppen för att lacka om den.
Har inte besämt om det blir liknande originalfärgen eller om det blir en metallic.Däremot blir det vita skärmar och fälgar.Vilken färgkod ska det vara på det vita?

Tips?

Fortsättning följer...

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Peppes Bodegas 1209.

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev:
Steg 1 blir att fixa kickens funktion som jag visste var trasig.Det är inget motstånd när man kickar den,men den fjädrar upp igen.Någon som har tips på vad det är för fel?

Steg 2 blir att fixa stödet som går för långt fram vid nedfällt läge.Vet inte heller här vad som är fel.

Steg 3 blir att plocka ner hela moppen för att lacka om den.
Har inte besämt om det blir liknande originalfärgen eller om det blir en metallic.Däremot blir det vita skärmar och fälgar.Vilken färgkod ska det vara på det vita?

Tips?

Fortsättning följer...
Kul att se en 1209 som får lite pyssel och omtanke. Farsan blir säkert glad.

1. Fel olja eller för hårt spänd koppling gör att kicken inte greppar men fjädrar tillbaka. Olja: rak mineral SEA30 eller Transmissionsolja SAE80

2.Stiftet kan vara utslitet som håller stödet i läge.

3. Den vita färgen har jag inte koden på men väl den blå. Ta med dig en skärm till en färghandlare och mät ut eller jämför med färgkartor. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för kanontips!!
Ska bli kul att sätta igång med projektet snarast!

Kanske "Polisvit" på skärmarna? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg ju skaplig ut! <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fenomenet med kicken som inte har något motstånd har jag varit ute för ett par gånger på mopeder som har stått länge, på en av mopparna bytte jag olja och sedan körde jag ett par mil då släppte det när olja hade kastats omkring och den blev riktigt varm, annars kan man ta bort motorn och ta bort kopplingskåpan och lägga den på sidan med kopplingen uppåt då ser du änden på axel, fyll hålet med någon smörjolja och låt stå ett par dagar då brukar det rinna in och det släpper, man får kicka lite emellan åt. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack!! :D

Bara handla olja till att börja med alltså.Sedan kanske släppa kopplingen lite för att se om det blir skillnad.Det känns att det är lite motstånd i den ändå men det går inte att kicka igång den.

Får se vad felet med stödet är också.

Går det att justera hjullagret bak förresten.Är något glapp i det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där blir nog en fin poppe att åka på ! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

Lasse väss skrev:Det där blir nog en fin poppe att åka på ! thumb_up
Hoppas det.

Har just fått order (gubben naturligtvis) att den ska bli så nära originalfärg som möjligt.Både det vita och blå.
Ingen metallic alltså. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Peppes Bodega skrev:
Kanske "Polisvit" på skärmarna?
Inte riktigt lika vita, lite-lite mer åt naturvit. Fast skulle du ta polisvit skulle inte många märka någon skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen skillnad när jag släppt på justeringen till kopplingen.
Får väl ta bort motorn och klyva den för att se vad som är fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är demonteringen påbörjad.Än så länge har inte en skruv varit fastrostad och det tackar man för!
Tänkte lämna motorn till min polare imorgon för genomgång.Skulle kolla oljenivån samtidigt.
Inte en droppe olja i den!! Borde alltså bero på detta att kicken inte fungerat?Visst skulle jag kollat innan men tyvärr tar man en del saker för givet.

Hur ska jag göra nu? Plocka isär motorn när den ändå är borta eller bara fylla på olja igen (och ev. byta lameller)och montera motorn med förhoppning att kicken kommer igång igen?En klen tröst är att ägaren innan inte har kört med mopeden på bra länge så inget borde tagit skada.

Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gårdagen gick till att vara i Locknevi ,utanför Vimmerby, och kolla härliga gamla bilar,lastbilar och mopeder samt veteranrally i skogen.
Kul!
Kvällen och natten gick till att lacka ramen.Blev väl hyfsat för det är ju ändå lite av en budgetrenovering.
Funderar på om man skulle kunna ta bort färgen ovanpå tanken så den blir helkromad..
någon som vet om det fungerar att göra det med något medel eller förstör man även kromet då?

Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt Peppes-B :D snyggt !! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ofta brukar kromet uppe på tanken inte vara lika fint som det på sidorna då underarbetet inte är bra där eftersom den ändå skall lackas. Hade dock en helkromad tank på en moppe en gång, fruktansvärt irriterande när solen blänkte i kromet rakt underifrån. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok.Den är numera nylackad :)
Snart ska däcken demonteras så även fälgarna ska få sig en omgång färg. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar